Education as a principle for democratic participation

Authors

  • Hildegard Susana Jung Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI / Campus de Frederico Westphalen / RS
  • Edite Maria Sudbrack Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI / Campus de Frederico Westphalen / RS

DOI:

https://doi.org/10.18316/2238-9024.16.30

Keywords:

Democratic Participation, Empowerment through Education, Emancipatory and Collaborative Pedagogy, Democratic Management.

Abstract

This theoretical article seeks to contribute to the reflection on the pervasive thought of democratic participation, which threatens to become a jargon (GOHN , 2004) in contemporary times, without, in fact, to substantiate in the daily work, questioning as to who can educate the citizen to practice this participation. Understanding own education as a public policy, proposes - albeit boldly - two avenues for empowerment through education that can educate citizens for participation: the teacher practitioner of an emancipatory and collaborative pedagogy and school democratic management that through of the practice of participation, can educate citizens. Also discusses the issue of ethics as guide of actions to be developed as it should be borne in mind the distinction between ideology and practical politics and ideology and political party practice.

Author Biographies

Hildegard Susana Jung, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI / Campus de Frederico Westphalen / RS

Possui graduação em Normal Superior pela Faculdade de Tecnologia e Ciências (2007), Pós-Graduação em Psicopedagogia Institucional (2009) e Mestrado pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – URI, Campus de Frederico Westphalen. Atualmente é professora de espanhol no SENAC (Serviço Nacional do Comércio), em Frederico Westphalen/RS. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Orientação e Aconselhamento, e Coordenação de escolas de Idiomas. Linha de pesquisa: Políticas Públicas da Educação e Gestão Educacional. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação GPE/URI/FW e Revisora textual de Português e Espanhol da revista RIESup (Revista Internacional de Educação Superior - https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/RIESup/pages/view/conselho) desde seu primeiro número lançado em agosto de 2015.

Edite Maria Sudbrack, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI / Campus de Frederico Westphalen / RS

Possui Graduação em Pedagogia pela UFSM (1975), Mestrado em Educação pela UFGRS (1995) e Doutorado em Educação pela UFRGS (2002). Atualmente é Coordenadora e docente do Mestrado em Educação e professora do Curso de Pedagogia do Departamento de Ciências Humanas da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, formação docente, avaliação em larga escala, gestão da educação, políticas públicas e política educacional. Membro do Conselho Editorial da Revista de CH, consultora "adhoc" da Revista Vivências - URI e Educação da UFSM. Integra a Rede Iberoamericana de pesquisa em políticas e processos na/da educação superior. Avaliadora de pesquisa da UFFS.

Published

2016-08-26

Issue

Section

Articles