Gender conflict in school recreation: A study at the school of Antonio Francisco Lisboa Costa

Authors

  • Rodrigo Koch Universidade Estadual do Rio Grande do Sul
  • Giuliano Souza Andreoli Universidade Estadual do Rio Grande do Sul
  • Gabriela de Castro Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18316/2238-9024.16.31

Keywords:

Gender, School Range, Conflict, School.

Abstract

This research has focused on gender relations during the 'afternoon recreation' of an elementary school in the state education network, in the municipality of San Francisco de Paula (RS), during the first half of 2015. The study was conducted on the look the exploratory and descriptive research. Initially, the observations were made with all students attending the afternoon break, and, after identifying peer groups who gave most of the gender conflicts, the research focus was on students attending mostly the 4 and 5 years of elementary school. Tools and techniques adopted were: observation sheets, images of records, conversations / interviews with students, director and teacher. We can point out that there is a conflict sociability ratio and at the same time. The school playground is a transformer and gullible space in social relations.

Author Biographies

Rodrigo Koch, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Graduado em Educação Física pela Universidade Luterana do Brasil (Ulbra) [CREF 012626-G/RS]; pós-graduado em Administração e Marketing Esportivo pela Universidade Gama Filho (UGF); mestre em Educação pela Universidade Luterana do Brasil (Ulbra); e doutorando em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é Diretor Regional - Campus II (Bento Gonçalves, Caxias do Sul, Encantado, Montenegro, São Francisco de Paula e Vacaria) e professor assistente da Uergs - Universidade Estadual do Rio Grande do Sul.

Giuliano Souza Andreoli, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Graduadoo em Educação Física (UFRGS), Pós-Graduado em Pedagogias do Corpo e da Saúde (UFRGS), e Mestre em Educação (UFRGS). Tem experiências na área de teoria das práticas corporais, com ênfase em: Estudos Culturais; Estudos de Gênero e Sexualidade, Teorias da Dança. Possui experiência artística nas áreas da Dança, Circo e Artes Marciais.

Gabriela de Castro, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Licenciada em Pedagogia

Published

2016-08-26

Issue

Section

Articles