Considerations on Marvel and DC superhero comic reading and coping approaches: significance and ramifications

Authors

  • Rubem Borges Teixeira Ramos Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) Universidade Federal de Goiás (UFG)

DOI:

https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i34.3288

Keywords:

Comic Books, Readers, Resilience, Coping.

Abstract

This paper introduces the concepts of resilience and coping, from the positive psychology field, together with the opinions stated by super hero comic book readers from Belo Horizonte – MG. The purpose of the study is to analyze reader’s experiences regarding superhero comic book reading, having as a principle resilience and coping strategies. The relation between this reading and the coping processes is possible through the examples mentioned by the readers, which present at least one knowledge obtained from the reading of comic books and subsequently applied by the readers in their lives as well. This knowledge, when linked to at least one of the coping scales, allows the readers a way to overcome a problem or stressful event in their lives, until the point in which it´s possible.

Author Biography

Rubem Borges Teixeira Ramos, Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) Universidade Federal de Goiás (UFG)

Possui graduação em Ciência da Informação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2004), especialização em Gestão Estratégica da Informação (2005) e mestrado em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Atualmente é Professor da Faculdade de Informação e Comunicação (FIC) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Tem experiência na área de Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: estudo de usos e usuários da informação, informação, cultura e sociedade, comportamento informacional, competência informacional, histórias em quadrinhos, super-heróis, leitores, leitura e obtenção de conhecimento por meio da leitura de meios de comunicação de massa. Tem experiência também como professor, pois lecionou inglês para cursos de idiomas por vários anos.

Published

2017-04-26

Issue

Section

Dossier