The possibility of the use of cellular as a pedagogical resource in sociology in the EJA

Authors

  • Antonio Paulo Guillen Hurtado UENP - UNIVERSIDADE ESTADUAL DO NORTE DO PARANÁ http://orcid.org/0000-0002-4908-7704
  • Karine de Paula Ramos Hurtado UNOPAR - Universidade Norte do Paraná
  • Priscila Caroza Frasson Costa UENP - Universidade Estadual do Norte do Paraná.

DOI:

https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i43.5082

Keywords:

EJA, cell phone, sociology, teaching, learning

Abstract

This article analyzes the use of Smartphone as a pedagogical resource in the discipline of Sociology in Youth and Adult Education (EJA). It was discussed the use of this mediatic resource and its applied use in the education of young and adult people, specifically in the discipline of Sociology. The potential of the insertion of the new technologies in the Sociology class was demonstrated, and how they can collaborate with teaching and learning. The methodological procedures of this research were based on a case study, investigating a contemporary phenomenon, approaching as teaching methodologies the technological media. The results show that the EJA is an education with its own characteristics, and that the use of Smartphone as a pedagogical resource in the discipline of Sociology allows for improvements in teaching and learning of students.

Author Biographies

Antonio Paulo Guillen Hurtado, UENP - UNIVERSIDADE ESTADUAL DO NORTE DO PARANÁ

Advogado, Professor, Mestrando do Programa de Pós Graduação em Ensino - UENP, Especialista em Direito do Trabalho, Especialista em Direito Previdenciário, Especialista em Política e Sociedade, Graduado em Direito, Graduado em Sociologia, Graduado em História.

Karine de Paula Ramos Hurtado, UNOPAR - Universidade Norte do Paraná

Professora da rede municipal de educação da cidade de Cornélio Procópio/PR. Licenciada em Pedagogia, História, Artes Visuais. Especialista em Gestão Educacional e
também em Educação Especial.

Priscila Caroza Frasson Costa, UENP - Universidade Estadual do Norte do Paraná.

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2000), mestrado em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2006) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo - USP (2012). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP, campus Luiz Meneghel, Bandeirantes-PR. Tem experiência na área de Metodologia e Prática de Ensino de Biologia, estágio supervisionado no ensino médio, onde ministra aulas desde 2003, para o curso de Ciências Biológicas na referida Universidade. Desde 2015 atua no Programa de Pós-Graduação em Ensino da UENP (PPGEN), como professora da disciplina de Tendências Metodológicas de Ensino e como orientadora em nível de mestrado. Atua ainda na área de pesquisa em Educação para a Sexualidade e Educação Ambiental.

Published

2020-04-13

Issue

Section

Articles