Reflections on Design from the Viewpoint of Two Philosophical Approaches to Technology
DOI:
https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i43.5092Keywords:
Fundamentals of design, philosophy of technology, Bunge, FeenbergAbstract
This paper is a work derived from theoretical research. From the viewpoint of some authors of the area of design, we try to reflect in this work the relation between design and the philosophy of technology. Thus, design-making, in the sense of improving and creating technology, is confronted with two philosophical views on technology. In particular, the philosophical, systemic and analytical approach of Mario Bunge and the philosophical and critical approach of Andrew Feenberg, inspired by the Frankfurt school, are considered to serve as a theoretical framework for the epistemic reflections on design. In addition, this work brings design considerations, from authors such as Tomás Maldonado, Ann Thorpe, Jorge Frascara, Dietmar Winkler, Jaan van Toorn, or philosophers such as Bruno Latur, who are confronted with these philosophical approaches to technology, allowing a better understanding the meaning of the theory and praxis of design from a more critical and analytical view.
References
BENYON, D. Interação Humano-Computador, 2ª ed. São Paulo: Pearson Education, 2011.
BUNGE, Mario. Epistemologia: curso de atualização. 2ª ed. T.A. Queiroz, Editora da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1980.
CLARÍN. Tomás Maldonado: "El arte está vinculado con el diseño industrial". 2007. Disponível em <https://www.clarin.com/sociedad/tomas-maldonado-arte-vinculado-diseno-industrial_0_ry1QzRR06Fx.html>. Acesso em 20 Abr. 2017.
CUNHA, Rodrigo Sobral. O design segundo Vilém Flusser. Flusser Studies 11 - May 2011. Disponível em <http://www.flusserstudies.net/sites/www.flusserstudies.net/files/ media/attachments/ cunha-o-design.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2017.
CUPANI, Alberto. A tecnologia como problema filosófico: três enfoques. Scientiae Studia, São Paulo, v.2, n4, p. 493-518, 2004. Disponível em <http://www.revistas.usp. br/ss/article/view/11020/12788>. Acesso em: 30 mar. 2016.
CUPANI, Alberto. Filosofia da Tecnologia: um convite. 3ª.ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2011.
FEENBERG, Andrew. O que é a filosofia da tecnologia? In: A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Ricardo T. Neder (org.), 2a. ed., Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina. CDS, UnB, Capes, 2013a. Disponível em <https://www.sfu.ca/ ~andrewf/coletanea.pdf>. Acesso em: 14 abr. 2017.
FEENBERG, Andrew. Teoria crítica da tecnologia: um panorama. In: A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Ricardo T. Neder (org.), 2a. ed., Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina. CDS, UnB, Capes, 2013b. Disponível em <https://www.sfu.ca/ ~andrewf/coletanea.pdf>. Acesso em: 14 abr. 2017.
FRASCARA, Jorge. Diseño Gráfico para la Gente. Comunicaciones de masa y cambio social. 4.ed. Buenos Aires: Ediciones Infinito, 2008.
LATOUR, Bruno. Prometeu cauteloso? Alguns passos rumo a uma filosofia do design (com especial atenção para Peter Slotedijk). Tradução de Daniel B. Portugal e Isabela Fraga. Agitprop: revista brasileira de design, São Paulo, v.6, n.58, Jul/Ago 2014. Disponível em <http://www.agitprop.com.br/?pag=repertorio_ det&id=86&titulo=repertorio>. Acesso em: 10 abr. 2016.
MEURER, Bernd. La transformación del diseño. In: FRASCARA, Jorge. Diseño Gráfico para la Gente. Comunicaciones de masa y cambio social. 4.ed. Buenos Aires: Ediciones Infinito, 2008.
NOWEK, Adam. Designing Activism: An Interview with Ann Thorpe. The Proto City. com. 20 Nov. 2012. Disponível em <http://theprotocity.com/designing-activism-an-interview-with-ann-thorpe/>. Acesso em: 20 abr. 2017.
PERASSI, Richard. Design, Ciência e Tecnologia. Florianópolis, SC: CCE/UFSC, 2014.
PERASSI, Richard. Design e epistemologia da Ciência. Notas de aula. Florianópolis, SC: CCE/UFSC, 2017.
PISCITELLI, Alejandro. Paleo-, Neo- y Post-televisión: del contrato pedagógico a la interactividad generalizada. In: Gomez-Mont, C. (Org.) La metamorfosis de la TV. Cuadernos de comunicación y Prácticas sociales, N 8. Universidad Iberoamericana. México. 1995.
PORTINARI, D.B.; NOGUEIRA, P.C.E. Por um design político. Estudos em Design. Revista (online). Rio de Janeiro: v. 24, n. 3, p. 32 – 46, 2016. Disponível em <https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/379>. Acesso em: 15 abr. 2016.
PORTUGAL, Daniel B. O Prometeu cauteloso de Bruno Latour. In: FilosofiaDoDesign, Out. 2014. Disponível em: <http://filosofiadodesign.com/o-prometeu-cauteloso-de-bruno-latour>. Acesso em: 20 abr. 2017.
ROGERS, Y.; SHARP, H.; PREECE, J. Design de Interação: além da interação humano-computador. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.
ROYO, Javier. Design Digital. Col. Fundamentos do Design. São Paulo: Rosari, 2008.
SEBRAE. O que é design e o que ele pode fazer por a sua empresa. Jan. 2016. Disponível em <https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/o-que-e-design-e-o-que-ele-pode-fazer-pela-sua-empresa,c636797d9ed77410VgnVCM1000003b74010aRCRD>. Acesso em: 14 abr. 2017.
TOORN, Jan van. “Desescolarizando” y aprendiendo en la educación en diseño. In: FRASCARA, Jorge. Diseño Gráfico para la Gente. Comunicaciones de masa y cambio social. 4.ed. Buenos Aires: Ediciones Infinito, 2008.
WINKLER, Dietmar. La práctica y la educación en diseño: mas allá del modelo del Bauhaus. In: FRASCARA, Jorge. Diseño Gráfico para la Gente. Comunicaciones de masa y cambio social. 4.ed. Buenos Aires: Ediciones Infinito, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work and recognition of its initial publication in this journal.
- By virtue of the articles appearing in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and non-commercial.