Human Rights to education (article 26 in the UDHR): challenges to implement Human Rights education in Brazil

Authors

  • Fernanda Brandão Lapa
  • Luana de Carvalho Silva Gusso
  • Sirlei de Souza

DOI:

https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i39.5222

Keywords:

Human rights, education, cultural rights

Abstract

The article discusses the role of Education in Human Rights in the context of the 70 years of the Universal Declaration of Human Rights, especially in Brazil. Based on interdisciplinarity, the applied methodology is bibliographical and jurisprudential. Reviewing the main legal frameworks of international law, concepts and contexts on human rights education in Brazil, the article reflects on the challenges faced by professionals for multicultural education, promoting equity, diversity and citizenship.

Author Biographies

Fernanda Brandão Lapa

Advogada. Professora Adjunta do Curso de Direito da Univille. Doutora em Educação pela PUC-SP, Mestre em Direito pela UFSC. Coordenadora da Clínica de Direitos Humanos da Univille e Conselheira Executiva do Instituto de Desenvolvimento e Direitos Humanos (IDDH).

Luana de Carvalho Silva Gusso

Advogada. Professora Adjunta do Programa de Mestrado em Patrimônio Cultural e Sociedade da Univille (PMPCS) e do Curso de Direito. Mestre e Doutora em Direito do Estado pela UFPR, possui Pós-Doutorado em Democracia e Direitos Humanos pela Universidade de Coimbra e Ius Gentium Conimbrigae e Centro de Direitos Humanos – Portugal.

Sirlei de Souza

Pró-Reitora de Ensino e professora Adjunta da Universidade da Região de Joinville (Univille). Possui Graduação em História pela Universidade da Região de Joinville, Mestrado em História pela Universidade Federal de Santa Catarina. Doutoranda em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Published

2018-12-19

Issue

Section

Dossier