O direito à educação, seu desenvolvimento histórico e jurídico
DOI:
https://doi.org/10.18316/58Abstract
A primeira parte do artigo apresenta um breve histórico do direito à educação, destacando o processo de construção do conceito de cidadania, dada a importância que a atual LDB atribui à formação para o seu exercício. Na segunda parte, o artigo refaz o caminho constitucional do direito à educação nas constituições brasileiras, ressaltando a importância do jurista Pontes de Miranda e a sua reivindicação de que a educação fosse considerada como um direito público subjetivo. Tal pleito jurídico-pedagógico, iniciado nos anos 30, acaba por realizar-se apenas na Constituição Cidadã de 1988.
Palavras-chave: Direito público subjetivo, Pontes de Miranda, educação como direito.
Abstract : The first section presents a brief history of the right to education, highlighting the process of building the concept of citizenship, given the importance it attaches to the current LDB training to its practice. In the second part of the article retraces the path of the constitutional right to education in the Brazilian constitutions, emphasizing the importance of the jurist Pontes de Miranda and his claim that education was regarded as a subjective public right. This legal and pedagogical plea in the 30’s was held in the Citizen Constitution in 1988, only.
Key words: Subjective public right, Pontes de Miranda, education as a rightDownloads
Issue
Section
License
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work and recognition of its initial publication in this journal.
- By virtue of the articles appearing in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and non-commercial.