Alternation Pedagogy and the formation of peasant workers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i46.8284

Keywords:

Pedagogy of alternation, peasants, countryside education

Abstract

Currently Pedagogy of Alternation has been an important strategy to ensure the training of rural workers despite all the contradictions it faces. In this sense, through a bibliographic review we aim to present a conceptual theoretical delimitation of Pedagogy of Alternation and describe its main methodological instruments. At the end of this discussion, We identified, at the end of this discussion, that the historical expansion dynamics of Pedagogy of Alternation points to a necessary and permanent movement of ruptures and new articulations.

Author Biography

Marizete Andrade da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda no Programa de pós Graduação em educação e Inclusão Social da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

ARAÚJO, Sandra Regina Magalhães. A Alternância na formação do jovem do campo: o caso da escola Família Agrícola de Angical (BA). In. Educação na Alternância: cidadania, e inclusão Social no Meio Rural Brasileiro. (orgs). Oliveira, ADÃO, Francisco de e NASCIMENTO, Claudemiro Godoy do. – Goiânia: Ed. Da UCG, 2007. 162 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GARCÍA-MARIRRODRIGA, Roberto; PUIG-CALVÓ, Pedro. Formação em alternância e desenvolvimento local: o movimento educativo dos EFA no mundo. Belo Horizonte: O lutador/AIDEFA, 2010.

GIMONET, Jean-Claude. Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAS. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

______. Nascimento e desenvolvimento de um movimento educativo: as Casas Familiares Rurais de Educação e Orientação. I Seminário Internacional da Pedagogia da Alternância. Anais... Salvador, 03 a 05 nov. 1999.

GIORIO G., LAZZARI F., MERLER A. (cur.). Dal micro al macro. Percorsi socio-comunitari e processi di socializzazione. Cedam, Padova, 1999.

SANS H. M., INÉS A. y DAVID B. (2002). “Preparación para el desarrollo local en el medio rural. Un análisis de herramientas pedagógicas y de gestión en las escuelas de alternancia en Provincia de Buenos Aires”.Trabajo presentado en el simposio Organización de la Educación para el Trabajo, en el marco de las VII Jornadas de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Jujuy.

MOVIMENTO PROMOCIONAL DO ESPÍRITO SANTO, 2021. Pedagogia da Alternância. Disponível em:< https://www.mepes.org.br/pedagogia-da-alternancia> Acesso em 22 de fevereiro de 2021.

RODRIGUES, João Assis. Práticas discursivas de reprodução e diferenciação na Pedagogia da Alternância. Tese de Doutorado em Educação. UFES, Vitória, 2008. 190p.

SAVIANI, Dermeval. Apresentação para Educação no campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil, de NOSELLA, Paolo. Vitória: EDUFES, 2012, 23.

SILVA, L. H. da. As representações sociais da relação educativa escola família no universo das experiências brasileiras em formação em alternância. 2000. 283p. Tese (Doutorado em Psicologia da Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Published

2021-08-31

Issue

Section

Articles