Diversity, Inclusive Education, and the frontiers of the exclusion

Authors

  • Sueli Souza dos Santos Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS
  • Aline Reis Calvo Hernandez Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS
  • Marilena Assis CMET Paulo Freire
  • Amanda Peres da Luz Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS
  • Maíra Andrade Peixoto Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS
  • Matheus dos Santos Correa Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS
  • Rael Monteiro Xavier Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS
  • Rodolfo Ludwig Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS
  • Victor Manuel Coronel Flores UERGS

DOI:

https://doi.org/10.18316/920

Keywords:

diversity, resistance, inclusive education, exclusion

Abstract

This paper presents analyses and discussion about preliminary results from a research on the theme of diversity and inclusive education having as methodology the action-participant research. This research was conducted with the academic community to promote formative practices, reflective moments and discussions, focusing on themes such as: inclusive education and diversity, philosophical paradigms, exclusion, prejudice and other forms of social discrimination. We used the Participatory Research and Action Method with workshops. The study was made in 2011 with four undergraduate students of Pedagogy at the Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Data analyses were made through Discourse Analysis Theory, proposed by Michel Pecheux (1990) and Eni Orlandi (2001). The results evidence emerging categories: resistance with absence of vision.

Author Biographies

Sueli Souza dos Santos, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS

Sueli Souza dos Santos

Psicóloga,Mestre em Psicologia Social, Doutora em Educação

Coordenadora do Núcleo de Atendimento ao Discente da UERGS

Aline Reis Calvo Hernandez, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS

Professora Adjunta da UERGS, Mestre em Educação PUCRS,Doutora em Psicologia e Metodologia pela UAM-Universidad Autónoma de Madrid-ES, Pós Doutora em Psicologia pela PUCRS

Marilena Assis, CMET Paulo Freire

Professora, Mestre em Gestão Escolar pela Universidade de Montevideo-Uy

Amanda Peres da Luz, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS

Bolsista IniCie UERGS/CNPq

Maíra Andrade Peixoto, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS

Bolsista PROBIC/FAPERG/UERGS

Matheus dos Santos Correa, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS

Bolsista Bolsista Inicie/UERGS

Rael Monteiro Xavier, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS

Bolsista IniCie UERGS/FAPERGS

Rodolfo Ludwig, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul-UERGS

Bolsista IniCie UERGS AF- UERGS

Victor Manuel Coronel Flores, UERGS

Bolsista PROBIC/FAPERG/UERGS

Published

2013-04-30

Issue

Section

Dossier