Proposition of a quali-quantitative instrument to assess intercultural competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i50.10208

Keywords:

Intercultural competence, development, skills, instrument, evaluation

Abstract

Considering the processes of migration, expatriation, global mobility of people, academic and professional exchanges, skilled labor between countries, among others, the development of intercultural competence is one of the contemporary challenges that are configured in new forms of experience and identification of themselves and others in the field of work. This article aims to present a proposal for a quali-quantitative instrument for assessing intercultural competence, which can be used as a diagnostic instrument (for example, applied before the start of training activities for this competence – to assess its initial stage ) and also for monitoring and evaluating the level of development of intercultural competence on an ongoing basis, or after a training activity. The instrument was initially developed based on a literature review on the theme of intercultural competence, based on its attributes; being applied in the context of a research in the format of a virtual intercultural exchange in the virtual world Second Life® between Brazilian and Portuguese students.

Author Biographies

Lisiane Machado, Unisinos

Doutoranda em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração da Escola de Gestão e Negócios da Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS. Mestre em Administração e Graduada em Administração – Comércio Exterior também pela UNISINOS. Atualmente, pesquisando sobre ecossistemas de inovação, ecossistema de inovação urbano, orquestração, competência de inovação, competência de orquestração, metodologias e ambientes virtuais de aprendizagem. E-mail: lisimachado@yahoo.com.br Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9738929224644670

Wagner dos Santos Chagas, SMCDH/Esteio-RS

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio do Sinos/UNISINOS (2017), Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos/ UNISINOS (2010), Especialista em Gestão Educacional pela Universidade Luterana do Brasil /ULBRA (2005) e Graduado em História pela Universidade Luterana do Brasil /ULBRA (2003). Realizou Pós-doutorado em Memória Social e Bens Culturais pela Universidade La Salle/UNILASALLE (2020). É Professor de História da Rede Municipal de Ensino de Esteio/RS. Atualmente é Diretor de Cidadania e Direitos Humanos da SMCDH de Esteio/RS.  E-mail: tutorwagnergp@gmail.com  Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1657104011655026

Published

2022-12-03

Issue

Section

Articles