THE REPRESENTATION OF HERITAGE IN AFRO-BRAZILIAN LITERATURE:

A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE SHORT STORIES OLHOS D’ÁGUA, DAS ÁGUAS, AND ARLINDA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/dilogo.v1i56.12089

Keywords:

Afro-Brazilian literature; Heritage; Memory.

Abstract

Based on the analysis of short stories from Afro-Brazilian Literature, this study aimed to investigate which cultural heritages are disseminated in "Olhos d’água" (2014) by Conceição Evaristo; "Das águas" (2017) by Cristiane Sobral; and "Arlinda" (2017) by Fátima Trinchão. The theoretical discussion is inspired by studies on Social Memory and Afro-Brazilian Literature, focusing on cultural heritages mentioned in the short stories. The results present a literary practice supported by cultural memory. As a result of the discussions, it is observed that, throughout the narratives, in the characters' memories, elements corresponding to the African diaspora are stored. These elements are therefore linked to a cultural heritage. It is also evident that the short stories undertake a commitment to ensure the continuity of history.

Author Biographies

Denise Bock de Andrade, Unilasalle

Doutoranda em Memória Social e Bens Culturais na Universidade La Salle. Graduação em Letras pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). E-mail: denise.202112022@unilasalle.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4725-1571

Lúcia Regina Lucas da Rosa, Universidade La Salle

Doutora (2012) e Mestre (1996) em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, área de Literatura Brasileira, Especialização em Reconstrução ou ensino de língua e literatura pelo Centro Universitário La Salle (1998), Especialista em Docência universitária contemporânea (2020) e MBA em gestão de instituições de ensino superior (2017) pela UCS-RS e pós-graduação (1988) em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul-PUC-RS. Coordenadora do curso de Letras da Universidade La Salle - Unilasalle, Canoas-RS, professor adjunto III do curso de Letras; professor e pesquisador do PPG Memória Social e Bens Culturais da Unilasalle, coordenador institucional do PIBID - Programa de Bolsas de Iniciação à Docência CAPES.

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Published

2025-03-07

Issue

Section

Articles