In defense of a better dialogue between generations to form sustainable societies

Authors

  • Isabel Georgina Patronis Dominguez Universidade Tecnológica La Salle - León

DOI:

https://doi.org/10.18316/2238-9024.16.35

Keywords:

Intergenerational Dialogue, Environmental Education, Learning Community, Sustainability.

Abstract

This article is a synopsis about an investigation in the context of critical environmental education, which proposes reflection about the importance of inter-generational educational relations in order to foster sustainable societies.  Participants of the investigations had between eight and seventy years, the educational interactions took place in a public health care center, applying participatory methodology.  This way it was possible to identify elements which would be able to influence the quality of these relations, contributing new types of socio-environmental inter-generational educative practices and stimulate new investigations and dialogical interactions taking into account the topics of inter-generationality and sustainability.

Author Biography

Isabel Georgina Patronis Dominguez, Universidade Tecnológica La Salle - León

Meu nome é relativamente grande, mas prefiro ser chamada simplesmente por Bel Dominguez. Sou brasileira, tenho 54 anos, nasci em Porto Alegre, RS, e vivi a maior parte de minha vida no Estado de São Paulo. Sou pedagoga, com especialização em Educação Ambiental pelo CRHEA/USP. Faço parte de várias Redes de EA brasileiras e internacional. Sou co-autora de 04 capítulos e co-organizadora dos Cadernos do Coletivo Educador CESCAR.  Caderno 1 – Fundamentos e Políticas Públicas de Educação Ambiental na constituição do Coletivo Educador, Caderno 2 – Metodologias e Temas Socioambientais na formação das/os educadas/es ambientais, Caderno 3 – Sistematização das interações educativas das pessoas que aprendem participando. Ainda, sou co-autora de dois capítulos do livro Encontros e Caminhos, volume 3, organizado por Ferraro Junior – Formação de Educadoras (es) Ambientais e Coletivos Educadores, MMA, 2013. Como profissional e educadora, tenho experiência na implementação de Coletivos Educadores Ambientais, período 205-2008, na gestão pública na cidade de São Carlos, SP, período 2009-2012, como Chefe de Divisão de EA na Coordenadoria de Meio Ambiente, e atualmente atuo como orientadora pedagógica e responsável por publicações na ULSA – Universidade Tecnológica La Salle – León, Nicaragua. Sou casada com nicaraguense e desde o final de 2013 resido na Nicaragua, América Central.

Published

2016-08-26

Issue

Section

Articles