Representations of the dynamics as the challenges of being a German immigrant in Brazil: Ina Von Binzer (1881-1883)

Authors

  • Alexandra Ferreira Martins Ribeiro Pontifícia Universidade Católica do Paraná http://orcid.org/0000-0002-3942-8050
  • Rebeca Oliveira Araújo Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Alana Cristina do Carmo da Silva Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Leticia Gabardo Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Mariana Corção Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira Pontifícia Universidade Católica do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i36.4135

Keywords:

German, Immigration, Ina Von Binzer.

Abstract

This article looks at Ina von Binzer’s letters, a German immigrant in Brazilian. The general objective is analyze Ina’s representations about her experience in Brazil. As specific objectives, the article sought to contextualize Europe and Brazil in the late XIX century; and understand the dynamics and challenges represented by Ina. The research is based on the studies of Fausto (1995); Hobsbawm (2016); Chartier (2002); Renk (2004); and Ramos (2011); and Bardin (2011) for the narrations. The results indicate in her letters, Ina represented challenges to the “Romans” who lived here and their adaptation to the Brazilian molds.

Author Biographies

Alexandra Ferreira Martins Ribeiro, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, PUC/PR. Bolsista Capes da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Graduação em andamento em Licenciatura em História PUC/PR. Possui especialização em MBA em Gestão Financeira, Controladoria e Auditoria, (2004), Instituto Superior de Administração e Economia Fundação Getúlio Vargas, FGV/ISAE. Bacharel em Administração de Empresas, (2002), PUC/PR. Foi bolsista voluntária do Programa de Iniciação Científica PIBIC/CNPq, na linha de pesquisa de História, vinculada ao projeto Entre a Antiguidade e a Idade Média: diferentes concepções acerca do cristianismo, da PUCPR, no ano de 2015. Entre os anos 2014 e 2015 foi bolsista voluntária do Programa de Iniciação Científica PIBIC/CNPq, no campo da Educação vinculada ao projeto História, memória e formação de professores, da linha de pesquisa História e Políticas da Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Rebeca Oliveira Araújo, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Graduanda de Licenciatura em História, PUCPR. Atualmente é pibidiano da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Estadual Professora Iara Bergmann(2010).

Alana Cristina do Carmo da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Graduanda de Licenciatura em História, PUCPR. Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Estadual Desembargador Cunha Pereira(2014).

Leticia Gabardo, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Graduanda de Licenciatura em História, PUCPR. Possui ensino-medio-segundo-graupelo Colégio Estadual Emilio de Menezes(2007).

Mariana Corção, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutorado em História pela Universidade Federal do Paraná, Brasil(2014). Professor Auxiliar de Ensino nível I da Pontifícia Universidade Católica do Paraná , Brasil

Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brasil(2010)
Professor adjunto da Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brasil

Published

2017-12-07

Issue

Section

Articles