METHODOLOGICAL DESIGN, PRODUCTS AND RESULTS OF A BIBLIOGRAPHICAL SURVEY ON THE CONCEPT OF INNOVATION IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v29i3.11278

Abstract

This text presents the methodological design of a theoretical, bibliographic type of research, with the aim of understanding the concept and central elements of innovation in education, based on the analysis of theoretical propositions contained in national and international publications. Methodologically, the sources were located using pre-defined descriptors for the search in the Integrated Research system, which indexes the publications available in the digital collections of scientific journals, databases, directories and virtual libraries, on the website of the Central Library of [XXX], which were organized in an interactive dynamic panel (dashboard), using the resources of the Data Studio application. Subsequently, the reading and filing techniques typical of bibliographical research were adopted, according to Salvador (1981), Marconi and Lakatos (2003) and Denzin and Lincoln (2006). The four stages of reading proposed by Salvador (1981) were used to select and analyze the data: exploratory, selective, analytical and interpretative. The results brought together 17 sources published in Brazil and other countries between 1970 and 2021. Of these, the 11 sources with the highest number of citations on Google Scholar and sources of recent scientific research were selected to make up the study's final sample. Twelve definitions of innovation in education were identified in the selected sources, resulting in the production of a timeline, a schema of words, an infographic, a mind map and a synopsis of the concept of innovation in education.

Author Biographies

Lebiam Tamar Gomes Silva, Universidade Federal da Paraíba

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação. Professora e Assessora Pedagógica do Departamento de Habilitações Pedagógicas do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba, Campus I. Possui experiência como docente e gestora em Educação Básica, Ensino Superior e Educação a Distância. Pesquisadora do grupo GEINCOS/UFPB. Integrante do Laboratório de Estudos e Práticas Pedagógicas Interdisciplinares - LEPPI/CE. Avaliadora ad hoc de publicações em periódicos científicos. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão sobre tecnologias aplicadas à educação, inovação em educação, metodologias e práticas educativas inovadoras.

Fábio do Nascimento Fonseca, Universidade Federal da Paraíba

Possui graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal da Paraíba (1989), Mestrado (1996) e Doutorado (2008) em Educação também pela Universidade Federal da Paraíba (1996). Atualmente é Professor Associado I, no Departamento de Habilitações Pedagógicas do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba, exercendo, ainda a função de Coordenador de Currículos e Programas na Pró-Reitoria de Graduação da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nas áreas de formação inicial e continuada de professores, currículo e trabalho pedagógico, organização do trabalho pedagógico, planejamento educacional, gestão e supervisão escolar.

Maria José Moreira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Pedagoga. Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica e em Orientação e Supervisão Educacional. Mestranda em Inovação em Tecnologias Educacionais - PPgITE/UFRN. Tem experiência docente na educação básica (ensino infantil e ensino fundamental l) e na educação superior (ensino á Distância- UFPB VIRTUAL). Atua na Primeira Gerência de Ensino - 1ª GRE, desempenhando atividades de orientação a Gestão escolar e de inspeção e monitoramento nas escolas da rede estadual de ensino pertencentes a 1ª GRE. Participa do grupo de pesquisa GEINCOS/UFPB. É colaboradora de um grupo de pesquisa - Estudo Sistemático do Conceito de Inovação em Educação e de Práticas Educativas Inovadoras da UFPB. Área de estudo - Práticas educativas inovadoras e tecnologias digitais.

Afonso Barbosa de Lima Júnior, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutorando em Ensino (RENOEN/UFRPE). Pedagogo e Mestre em Educação (PPGE/UFPB). Participou de Programas de Pesquisa, Ensino e Extensão. Integra o Laboratório para Educação Ubíqua e Tecnológica no Ensino de Química (LEUTEQ/UFRPE/CNPq) e o Grupo de Estudos Formando Competências, Construindo Saberes e Formando Cientistas (GEINCOS/UFPB/CNPq). Nutre interesse pelos seguintes campos de investigação: Educação Personalizada, Educação mediada por Tecnologia Digital e Ensino de Geometria nos Anos Iniciais de Escolarização.

Published

2024-12-04

Issue

Section

Articles