Using Scratch in mathematics education

a pedagogical experience with students in the mathematics education program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v29i3.11465

Abstract

This text presents a report of an experience applying activities related to Computational Thinking and Creative Programming using Scratch in two classes from the third semester of a Mathematics Teaching degree course. It describes the activities conducted, the points raised and discussed among the students, as well as the gains and difficulties pointed out by them. Our objective is to answer the question: What are the gains and difficulties found in the use of Scratch with students in the Mathematics teaching degree course? For data collection, in addition to transcripts of the meeting recordings, forms were applied before and after the activities. Through their analysis, the importance of a solid and continuous training in technological resources for future educators in the modern educational context can be observed. We conclude by emphasizing that training for the use of Scratch in mathematics teaching can not only expands the range of available pedagogical resources but also promotes a more dynamic and engaging learning environment.

Author Biographies

Felipe Queiroz da Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Bachelor's degree in Mathematics and Pedagogy, specialized in Games and Gamification in Education (UFSCar). Holds a Master's degree in Mathematics from the Federal University of Juiz de Fora (UFJF) and is currently pursuing a Ph.D. in Education at the State University of Southwest Bahia (UESB/Vitória da Conquista). Member of the Study Group in Mathematics Education (GEEM/UESB).

Irani Parolin Sant'Ana, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Licenciatura em Ciências com habilitação em Matemática, Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências e Doutora em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN) com Estágio na Université de Lyon II - França. É líder do grupo de pesquisa Grupo de Estudos em Educação Matemática-GEEM, Editora da Revista Eletrônica "Com a Palavra, o Professor" e Professora da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

Claudinei de Camargo Sant'Ana, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Licenciado em Matemática e Pedagogia, Mestre em Engenharia Mecânica e Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Pós-doutoramento na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP/Rio Claro e na Université de Limoges Faculté des Sciences et Techniques, Limoges/França. É líder do grupo de pesquisa Grupo de Estudos em Educação MatemáticaGEEM, Editor da Revista Eletrônica "Com a Palavra, o Professor", e Professor Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) nos cursos de Matemática e Pedagogia, no Programa de Pós-Graduação Educação Científica e Formação de Professores (PPG-ECFP), e no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn).

Published

2024-12-04

Issue

Section

Articles