Youth and Adult Education

a look at curricular components of the Degree in Mathematics in Universities in the Northeast

Authors

  • Girlane da Silva dos Santos Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC
  • Zulma Elizabete De Freitas Madruga Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v29i3.11557

Abstract

Youth and Adult Education (EJA) is a teaching modality that aims to serve individuals who, for various reasons, did not complete Basic Education within the regulatory time frame. Therefore, this article aims to analyze the offer of curricular components that deal with EJA in Mathematics Degree courses at State Universities in the Northeast, bearing in mind that EJA, in the educational sphere, is seen as the regular modality, in which it is important that educational practices are developed based on the context in which students are inserted. The research developed had a qualitative and bibliographical nature, data collection was carried out through the Course Pedagogical Project - PPC of Mathematics Degree courses at State Universities in the Northeast. Data analysis was based on categories that emerged from reading the syllabi, namely: a) Educational Practices at EJA; b) Challenges and Perspectives in Educator Training; and, c) History of EJA. It is observed that subjects that specifically deal with EJA, in some universities, are not yet offered. Furthermore, when they are offered, they are optional, allowing the student to take the course or not. In this sense, it is important to reflect on the importance that EJA is made visible in order to think about educational practices that meet the needs of individuals immersed in the teaching and learning process, as well as that public policies are promoted in favor of the modality, guaranteeing the rights and functions for development that aims to promote efficient learning and the retention of students in the educational setting.

Author Biography

Zulma Elizabete De Freitas Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), com período de estágio doutoral realizado na Universidade de Salamanca (USAL), Espanha. Possui Mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Especialização em Educação Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), Especialização em Educação - Ênfase em Gestão de Polos pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Licenciatura em Matemática pela Universidade da Região da Campanha (URCAMP) e Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Foi professora visitante na Universidad de Los Lagos - Osorno, Chile (2016-2017), e na Universidade Estadual de Santa Cruz - Ilhéus - BA (2017-2019). Possui experiência na Educação Básica, Ensino Fundamental e Médio. Atualmente é professora adjunta e coordenadora do Colegiado de Matemática da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) - Centro de Formação de Professores, Amargosa, Bahia. Coordenadora do subprojeto Matemática do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) 2022-2024.Também atua como docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática na Universidade Estadual de Santa Cruz (PPGECM_UESC) e do Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Formação de Professores da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGECFP - UESB) - campus Jequié. Professora colaboradora no projeto de pós-doutorado estratégico em Educação Matemática na Linha 3: História, Cultura e Inclusão em Educação Matemática do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tendências da Educação Matemática e Cultura (GEPTEMaC.

Published

2024-12-19

Issue

Section

Articles