Invented traditions

The intertwining between the school curriculum and the museum space as elements for the formation of identities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v29i3.11615

Abstract

This article aims to describe the problems that exist in the construction of students' identity through a Eurocentric educational and heritage policy. It also aims to discuss how the theme is approached within the National Common Curricular Base (BNCC), observing the concepts of identity, curriculum and affirmative policies. In this sense, this work aimed to highlight the importance of education, with regard to regular teaching and non-formal spaces, specifically the museum space in strengthening the identities of students. In order to achieve the proposed objectives, this work opted for the qualitative, descriptive method in which a documentary analysis of the BNCC was carried out, and also, in field observations at the Museu Histórico de Campos dos Goytacazes/RJ, in order to investigate how it has been cultural diversity within this non-formal space and possible Afro and indigenous roles were addressed and contemplated. This article allowed discussions that highlight how teaching, still endowed with invented traditions, acts to corroborate homogeneity and/or the mutilation of identities.

Author Biographies

Paula Oliveira de Souza, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

Graduated in History from Faculdades Integradas Simonsen - FIS, Lato Sensu Specialization in History of Brazil: Politics, Society, Economy and Culture from the University Research Institute of Rio de Janeiro - IUPERJ, Lato Sensu Specialization in Educational Practices in Teaching in the 21st Century from Instituto Federal Fluminense - Campus Centro/Campos dos Goytacazes and Second Degree in Pedagogy from Uninter. Currently a master's student in the Social Policy program at the University State of Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF. He has experience in the area of ​​Cultural Heritage, with an emphasis on Culture, Memory and Society and studies in Archaeological Heritage Management and Public Archaeology.

Renata Maldonado da Silva, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

Pós-Doutora pela Universidade Nova de Lisboa e Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Sociais na Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro.

Simonne Teixeira, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Alagoas (1986); doutorado em Filosofía i Lletras (Historia) - Universitat Autònoma de Barcelona (1995); pós-doutorado pela Escuela de Estudios Hispano-Americanos/CSIC (2011/2012). É docente e pesquisadora da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, desde 1996. Atua no Programa de Pós-Graduação em Políticas Sociais/UENF e no Programa de Pós-Graduação em Ciências Naturais/UENF, com orientações no mestrado e no doutorado. Tem experiência na área de Arqueologia, com ênfase em Arqueologia Histórica (Hidráulica) e Estudos do Patrimônio Cultural, atuando principalmente nos seguintes temas: arqueologia, história, patrimônio cultural, educação patrimonial, estudos culturais, historia das ciências e Campos dos Goytacazes. Diretora da Casa de Cultura Villa Maria/UENF [Gestão 2016-2019]. Coordena desde o ano 2004 a Officina de Estudos do Patrimônio Cultural, alocada no Laboratório de Estudos do Espaço Antrópico, do Centro de Ciências do Homem da UENF. Atuou como Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Políticas Sociais (gestão 2006/2008 e 2008/2010). O Projeto de Extensão: Patrimônio Cultural: aprendendo a conhecer. Proposta para uma ação de Educação Patrimonial, foi classificado como um dos cinco projetos de maior destaque na extensão da UENF, pelo Fórum Nacional de Pró-reitores de Extensão (2005). A Officina de Estudos do Patrimônio Cultural que abriga o projeto mencionado foi pré-classificada em nível regional na categoria Educação Patrimonial para o Prêmio Rodrigo Melo Franco de Andrade 2007 e 2009. Foi contemplada com o Prêmio Loureiro Fernandes, pela Sociedade de Arqueologia Brasileira/2009. Em 2015 o projeto recebeu Moção de Aplausos da Câmara Municipal de Campos dos Goytacazes, pelos seus 10 anos.  

Published

2024-12-04

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Articles