The school and its contradictions in neoliberal times

reflections on the contemporary school and neoliberalism

Authors

  • Jerônimo Sartori Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS - Campus Erechim
  • Maria Silvia Cristofoli Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Erechim - RS https://orcid.org/0000-0003-3959-1699

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v29i3.12030

Abstract

This article presents reflections on educational policies in neoliberal times and challenges posed to the contemporary Brazilian school, which intersect between advances and setbacks, with the main objective of knowing some of the contradictions of the neoliberal policy that are linked to the way school work is conducted. This work is theoretically referenced in Laval (2004), Libâneo (2013), Ball (2005). Methodologically, this is a qualitative study, built by the procedures of bibliographic research and basic elements of the comparative method in education. By contrasting the most significant aspects identified in the work of this author, indicated as "findings", a comparison was made between the reality of the French school and the reality of the contemporary Brazilian school. Among the findings, the economic issue represents a contradiction that interferes, greatly, in the investment for the maintenance of public education. On the other hand, the fact of not linking values and culture to the curriculum empties political-critical training and prioritizes meritocracy, individualism and competitiveness. More than two decades have passed since the publication of the book "The school is not a company", several similarities with the Brazilian educational reality have been identified. Advances were also identified when dialogue and participation are enhanced with regard to the implementation of more equitable educational policies, setbacks when spaces for debate are reduced and decision-making is moved to higher levels of the education systems.

Author Biographies

Jerônimo Sartori, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS - Campus Erechim

Graduação em Biologia - LP pela Fundação Educacional do Alto Uruguai Catarinense (1982), graduação em Ciências - LC pela Universidade de Passo Fundo (1978), Especialização em supervisão Escolar, Faculdade de Educação, UPF (1986), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1995) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Atuou como professor na Universidade de Passo Fundo de 1991 a abril de 2010. Atuou como professor efetivo na área de Ensino de Ciências e Biologia, Campus São Gabriel, Universidade Federal do Pampa - Unipampa (maio de 2010 a fevereiro de 2012). Atualmente é professor das disciplinas do Dominio Conexo, Coordenador e professor do Programa Mestrado Profissional em Educação - PPGPE. Campus Erechim, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores para a educação básica (educação infantil, ensino fundamental, ensino médio), planejamento educacional, metodologia do ensino da Matemática (anos iniciais do Ensino Fundamental), coordenação do processo didático e formação continuada de docentes. Pesquisador colaborador grupo de pesquisa "A relação teoria e prática no cotidiano do professor, Faed/UPF, desde 2004. Coordenador do projeto de pesquisa FORMAÇÃO DE PROFESSORES: CONEXÕES ENTRE SABERES DA UNIVERSIDADE E FAZRES NA EDUCAÇÃO BÁSICA, Campus São Gabriel, Unipampa (2010-2012). Membro do grupo de Pesquisa: EDUCAÇÃO, FORMAÇÃO DOCENTE E PROCESSOS EDUCATIVOS, aprovado na UFFS e cadastrado no Cnpq a contar de outubro de 2013.

Maria Silvia Cristofoli, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Erechim - RS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (1998), Formação em Planejamento e Gestão de Políticas Educacionais pelo Instituto Internacional de Planejamento Educacional da Unesco (2022). Professora da Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim. Membro da Diretoria da Associação Nacional de Política e Administração da Educação - Anpae, Biênio 2023-2025 - Sessão Estadual do RS. Membro da Red de Especialistas en Política Educativa de América Latina - IEPE-Unesco. Atuação E Produção Nos Seguintes Temas: Política Educacional, Educação Comparada, Educação Básica, Espaço Físico/Infraestrutura Escolar, América Latina e Caribe. e-mail: mscristofoli@uffs.edu.br

Published

2024-12-19

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Articles