ACADEMIC MANAGEMENT IN (TRANS)FORMATION

PRINCIPLES AND OPPORTUNITIES FOR INNOVATION IN MANAGEMENT IN THE POST-CRISIS SCENARIO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.espi1.12177

Abstract

Academic management permeates approaches that impact society, work and education, with the perspective of bringing aspects related to management challenges in the context of universities, allowing them to reflect on the complexity of their activities, traditionally oriented towards the areas of teaching, research, extension and academic and administrative management. In this sense, this article aims to discuss the history and Brazilian university context, especially academic management in (trans)formation, in an approach to principles and opportunities for innovation in management in the post-crisis scenario. The research methodology adopted is bibliographic, excerpted from a doctoral thesis, which reproduces reflections on contemporary university management and the principles and opportunities for a new academic management. The research results corroborate the need for greater literary depth on agile and innovative management, demonstrating that the principles adopted during the pandemic were fundamental for the continuity of academic activities. It is concluded that the principles of agility, innovation and empathy emerge as fundamental pillars for the future of higher education institutions. Just as empathetic management, focused on the well-being of the entire academic community, reinforced the importance of a humanized and welcoming approach, essential to strengthen engagement and collaboration between students, teachers and managers.

Author Biographies

Douglas Vaz, Universidade La Salle (Unilasalle)

Doutor em Educação pela Universidade La Salle, na Linha de Pesquisa Gestão, Educação e Políticas Públicas. Mestre em Educação pela Universidade La Salle, na linha de pesquisa Culturas, Linguagens e Tecnologias na Educação. Especialista em Docência Universitária na Contemporaneidade, pelo Consórcio das Universidades Comunitárias Gaúchas (COMUNG) e em Informática Instrumental para Professores pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciado em Pedagogia e em Informática pelo Centro Universitário Cenecista de Osório. Professor da área de Educação e Cultura dos cursos de graduação presenciais e a distância da Universidade La Salle - Canoas/RS. Assessor Pedagógico - Graduação da Universidade La Salle. 

Renaldo Souza, Universidade La Salle, Canoas

Doutor em Educação (Conceito CAPES 4) pela Universidade La Salle - Unilasalle - Canoas (2018). Possui mestrado em Engenharia: Energia Ambiente e Materiais pela Universidade Luterana do Brasil (2005) e MBA em Gestão de Instituições de Ensino Superior pela Universidade de Caxias do Sul (2013). Graduação em Administração pela Universidade Luterana do Brasil (2001). Atualmente atua como Chefe de Gabinete, Gestor de Projetos, Planejamento e Desenvolvimento Institucional, professor e pesquisador da Unilasalle. Atuação como pesquisador no Grupo de Pesquisa: Gestão Educacional nos diferentes contextos (desde 2012-2). Atuação como Pró-reitor de Administração (2015-2018). Atuação como professor convidado em cursos de pós-graduação na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Administração e Produção, com ênfase em Sistemas de Gestão, Qualidade, Logística, Engenharia de Manutenção e Educação Corporativa. Atuação em implantação de sistemas na indústria de grande porte, coordenação de projetos nas áreas de gestão, qualidade, meio ambiente, manutenção produtiva total, custos e capacitação de pessoal.

Published

2024-12-27