Representações de experimentação em livros didáticos de química
DOI:
https://doi.org/10.18316/21Keywords:
Química, Atividades Experimentais, Livros didáticos.Abstract
O artigo se refere a uma análise de atividades experimentais em livros didáticos de Química, distribuídos em 2008 pelo Programa Nacional do Livro do Ensino Médio (PNLEM), nas escolas da rede pública estadual do município de Canoas. Diferentemente do que poderia se pensar, os livros didáticos atuais apresentam sugestões de muitas atividades experimentais, e essas são apresentadas de modos diferentes, desde as representações mais tradicionais com roteiros e procedimentos para a realização das atividades, até as representações de experimentos, como atividades a serem acompanhadas por narrativas, fluxogramas, desenhos ou fotos, indicando haver um novo modo de conceber e representar a atividade experimental de Química na educação escolar, na qual o aluno não mais executa o experimento, ou acompanha a sua realização pelo professor, o estudante passa a ser o leitor de textos e imagens sobre os fenômenos envolvidos na atividade experimental.
Palvras-chave: Ensino de Química; Atividades Experimentais; Livros didáticos.
Abstract: The article refers to na analysis of experiments in chemistry textbooks that were distributed in 2008 by the National Book Program for Education (PNLEM) in public schools in Canoas. Unlike what one might think, the current textbooks make suggestions of many experiments, and these are presented in different ways, from more traditional representations with scripts and procedures for the conduct of activities by the representations of experiments, as activities to be accompanied by narratives, flowcharts, drawings or pictures, indicating a new way of conceiving and representing the activity of experimental chemistry in school education, in which the student no longer run the experiment, or attached to its implementation by the teacher, the student spends to be the reader of texts and images on the phenomena involved in experimental activity.
Keywords: Chemical Education; Experimental Activities; Textbooks.Downloads
Issue
Section
License
Authors must submit their manuscripts to be published in this journal agree with the following terms:Authors maintain the copy rights and concede to the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the License Creative Commons attribution that permits the sharing of the paper with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Since the articles are presented in this journal of public access, they are of free use, with their own attributions for educational and non-commercial purposes.
The Periodic Journal of Education, Science and Culture in http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao was licensed with a Creative Commons - Attribution - Noncommercial 3.0 Not Adapted.