The social representation of to be teacher of academics in Physical Education degree before and after of inicial formation

Authors

  • Hugo Norberto Krug Universidade Federal de Santa Maria
  • Victor Julierme Santos da Conceição Universidade Federal de Santa Catarina
  • Cassiano Telles Universidade Federal de Santa Maria
  • Rodrigo de Rosso Krug Universidade Federal de Santa Catarina
  • Patric Paludett Flores Universidade Estadual de Maringá
  • Marilia de Rosso Krug Universidade de Cruz Alta

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v22i1.3405

Keywords:

Physical Education, Teacher Formation, Social Representation, to Be a Teacher.

Abstract

The aim of this study was to analyze the representations that the academics of a course in physical education degree at a public university of southern Brazil have about to be a teacher before and after the initial formation and if it has changed. We characterized the research as descriptive qualitative of the type case study. The instrument of collection information was a questionnaire with open questions. The interpretation of the information was made through content analysis. Participle 10 academics of the 8th semester of that course. The results evidenced that the representations of academics about to be teacher before and after the initial formation are not the same, because changes have occurred, prevailing at this moment representations more consistent with the proposals and objectives targeted by degree course in Physical Education studied, being that disappearing the representations of to be teacher linked to a reproductive education of society and appear representations linked to a transforming education of society.

Author Biographies

Hugo Norberto Krug, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Educação (UNICAMP/UFSM); Doutor em Ciência do Movimento Humano (UFSM); Professor Aposentado do Departamento de Metodologia do Ensino do Centro de Educação (CE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Ex-Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado-Doutorado) do CE/UFSM; Ex-Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (Mestrado) do Centro de Educação Física e Desportos (CEFD) da UFSM.

Victor Julierme Santos da Conceição, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Ciências do Movimento Humano (UFRGS); Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Cassiano Telles, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Educação Física (UFSM); Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Rodrigo de Rosso Krug, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre em Ciências do Movimento Humano (UDESC); Doutorando em Ciências Médicas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Professor da Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ).

Patric Paludett Flores, Universidade Estadual de Maringá

Mestre em Educação (UFSM); Doutorando em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Marilia de Rosso Krug, Universidade de Cruz Alta

Doutora em Educação em Ciências: Quimica da Vida e Saúde (UFSM); Professora da Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ)

Published

2017-04-03

Issue

Section

Articles