Women-teachers: between plotting and (un)weaving a feminine narrative

Authors

  • Camila Carrari Dornelas Universidade de São Paulo- USP Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto- FFCLRP-USP. Departamento de Educação, Informação e Educação- DEDIC
  • Filomena Elaine Paiva Assolini Universidade de São Paulo- USP Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto- FFCLRP-USP. Departamento de Educação, Informação e Educação- DEDIC

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v22i3.3618

Keywords:

Discourse, Women-teachers, Feminine.

Abstract

The teaching profession has been historically constituted maintaining a close relationship with the female gender. We believe that such relationship has been permeated by ideological and unconscious components and that the discourse, a plot woven by many voices, is constituted as a way to access the social, historical and unconscious marks that compose the subjectivization processes in teaching. Therefore, in this study, we present part of an ongoing research master qualification, anchored in the French Discourse Analysis (Pêcheux) as a theoretical and methodological tool, in the Freudian-Lacanian psychoanalysis and in the contributions of Science Education. The analysis show linguistic-discursive pieces of evidence that point to the recognition that the subjectivization processes in teaching still are permeated by ideological and unconscious components that have a close relationship with the feminine condition, and the female teachers, subjects of this study, are captured in an ideological and unconscious way regarding their career and teaching practice. Furthermore, we noted that meanings concerning the feminine, which are socially and historically produced, legitimised and naturalized, are expressed in the current formulation updating its discursive memory.

Author Biographies

Camila Carrari Dornelas, Universidade de São Paulo- USP Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto- FFCLRP-USP. Departamento de Educação, Informação e Educação- DEDIC

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - FFCLRP-USP. Pesquisadora do GEPALLE (Grupo de Estudos e Pesquisas em Alfabetização, Leitura e Letramento).

Filomena Elaine Paiva Assolini, Universidade de São Paulo- USP Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto- FFCLRP-USP. Departamento de Educação, Informação e Educação- DEDIC

Professora nos cursos de Graduação e Pós-Graduação em Educação na FFCLRP-USP, atuando na interface Educação e Linguística Aplicada.
Pós-Doutoranda pela UNICAMP. Doutora em Psicologia, pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, FFCLRP-USP - 2003. Mestre em Psicologia também pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, FFCLRP-USP - 1999.
Coordena o GEPALLE (Grupo de Estudos em Alfabetização, Leitura e Letramento)
Possui artigos e livros publicados na área de Linguística Aplicada à Educação e Psicanálise.

Published

2017-10-24

Issue

Section

Articles