Professor’s mathematics socialization: a contribution to teacher identity

Authors

  • Júlio Henrique Cunha Neto Universidade de Uberaba
  • Váldina Gonçalves da Costa Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v23i3.3864

Keywords:

Teacher Identity, Socialization Processes, Mathematics, Teaching.

Abstract

The professional identity constituted by the individual is not reduced to the act of working; Reveals itself from the socialization’s processes. Based on Dubar, Berger and Luckmann, Carlos Marcelo,and others, the professors’ discourses in Mathematics are analyzed, aiming to understand the socialization’s aspects that engender the identity of these professors. It is verified that the mathematical rigor, the demonstrations, the exercises’ lists, and the traditional approach of teaching, are categories present in the professors’ socialization processes. Besides that, it is inferred that the socialization’s processes structure the teaching identity.

Author Biographies

Júlio Henrique Cunha Neto, Universidade de Uberaba

Doutorando em Educação na Universidade de Uberaba. Mestre em Educação na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2016). Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2013). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia (2013). Participa dos Grupos de Pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisas em Instrução, Desenvolvimento e Educação - GEPIDE; e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Cultura - GEPEDUC. Têm desenvolvido estudos na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, desenvolvimento profissional docente e identidade docente; ensino-aprendizagem de matemática;matemática na licenciatura e na educação básica; e educação algébrica.

Váldina Gonçalves da Costa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Licenciada em Matemática (1989), mestre em Educação pela Universidade de Uberaba (2004) e doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009). Atualmente é professora do Curso de Licenciatura em Matemática e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática e desenvolve pesquisa na área de formação de professores, com interesse nas temáticas de formação e trabalho docente, constituição da profissionalidade e identidade profissional, Educação Matemática, ensino de matemática, cinema, ludicidade, cursos de licenciatura e educação a distância. Atualmente participa como coordenadora e pesquisadora no Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Cultura (GEPEDUC), vinculado ao CNPq (http://dgp.cnpq.br/buscaoperacional/detalhegrupo.jsp?grupo=00027086RZ82BJ

Published

2018-12-17

Issue

Section

Articles