Dance and memory development of children with Down’s syndrome.

Authors

  • Ariana Aparecida Nascimento FCT UNESP PRESIDENTE PRUDENTE
  • Irineu A. Tuim Viotto Filho FCT UNESP PRESIDENTE PRUDENTE
  • Tatiane da Silva Pires Félix FCT UNESP PRESIDENTE PRUDENTE

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v22i3.3962

Keywords:

Dance, Down’s Syndrome, Historical-cultural Theory.

Abstract

This article is based on an intervention research with and without Down´s syndrome children, which happened in 20 meetings, lasting 60 minutes through ludo-pedagogical activities. We collect the data through observations and filming the meetings and present the description and analysis of the data, which was carried out based on the assumptions of historical-cultural theory, focusing on activity designed to teach subjects to use material auxiliary objects in the memorization process. We justify the importance of this work, because it shows the construction of differentiated teaching methodologies, from the use of cultural objects (material and symbolic), with the intention of contributing, through the dance activity for the school education changes, especially the transformations of the subjects with intellectual disability and, thus, make possible advances in school education in an inclusive direction.

Author Biographies

Ariana Aparecida Nascimento, FCT UNESP PRESIDENTE PRUDENTE

Graduada em Educação Física, Mestra em Educação e Doutoranda em Educação. Desenvolve pesquisas sobre linguagem da dança e desenvolvimento do pensamento conceitual em crianças.

Irineu A. Tuim Viotto Filho, FCT UNESP PRESIDENTE PRUDENTE

Pós Doutor em Psicologia do desenvolvimento, Doutor em Psicologia da Educação, Graduado em Ed. Física e Psicologia. Professor do departamento de Educação Fìsica da FCT-UNESP. Desenvolve pesquisas relacionas ao processo de ensino-aprendizagem a partir da Teoria Histórico-Cultural.

Tatiane da Silva Pires Félix, FCT UNESP PRESIDENTE PRUDENTE

Graduada em Educação Física, Mestra em Educação e Doutoranda em Educação. Desenvolve pesquisas sobre linguagem da dança e desenvolvimento do pensamento conceitual em crianças.

Published

2017-12-20

Issue

Section

Experiences