Iluminogravuras: Analysis of Movement Armorial from the Approach to Theory of Imaginary Sensitive Gilbert Durand

Authors

  • Larissa Fernanda de Barros Mota Universidade Federal de Pernambuco
  • Mário de Faria Carvalho Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v23i2.4308

Keywords:

Armorial Movement, Imaginary Theory, Ariano Suassuna.

Abstract

The present work has the objective of analyzing the illumination of Ariano Suassuna, considering the sensitive dimension of the imaginary. For this, the research presents some theoretical elements about the Armorial Movement, aspects related to the imaginary and its main theorists and, finally, using Gilbert Durand’s methodology, the understanding about the meaning of the recurrent symbols in the analyzed images is conceived, especially regarding the meanings of the images approached and their representation in the collective imaginary. Finally, this study contributes to the understanding of the symbolic dimension of the Movement, highlighting its artistic potential, highlighting the importance of the representation of Brazilian culture through the historical and cultural movements that portray its popular dimension.

Author Biographies

Larissa Fernanda de Barros Mota, Universidade Federal de Pernambuco

Mestrado em Design pela Universidade Federal de Pernambuco (2017). Graduação em Design pela Universidade Federal de Pernambuco (2014). Professora do Centro Universitário Maurício de Nassau. Pesquisa as relações entre a Cultura e o Imaginário sob a abordagem antropológica da imagem e a análise teórica e prática da construção imagética na sociedade. Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Design Gráfico, atuando principalmente nos seguintes temas: Análise da imagem, design de superfície e estamparia têxtil. 

Mário de Faria Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

Doutor em Sciences Sociales - Université René Descartes - Paris V (2008). Diplôme détudes Approfondies (DEA) em Ciências Sociais - Université de Caen Basse Normandie (2001). Graduação em Design - Ecole dArchitecture de Grenoble (1996), Graduação em Design - Universidade Federal de Pernambuco (1992). Professor Adjunto IV do Núcleo de Design e Comunicação e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea, ambos da Universidade Federal de Pernambuco / Centro Acadêmico do Agreste. Pesquisador do CEAQ - Centre dEtude sur lActuel et le Quotidien, da Associação Nacional Ylê Setí do Imaginário e do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre o Imaginário. Líder do Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE-CAA/CNPq) e Vice-líder do Grupo de Pesquisa Movimentos Sociais, Educação e Diversidade na América Latina (UFPE-CAA/CNPq). Orienta estudos sobre: Interculturalidades, Artes e Educação. Interessa-se por pesquisas que reflitam sobre Expressões Artísticas, Cultura Popular, Estética, barroco, Pós-Modernidade, Estudos Pós-Estruturalistas, Teoria maffesoliniana e do Imaginário e Gênero.

Published

2018-08-28

Issue

Section

Articles