Reasoning Dictionary of Bachelor Degrees: ornithorhyncusing discourses in the field of teachers’ qualification 

Authors

  • Luciano Bedin da Costa Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Claudia Madruga Cunha Universidade Federal do Paraná - UFPR

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v23i2.4448

Keywords:

Graduation/Bachelor Degree, Writing, Discourses, Entry, Dictionary.

Abstract

This article analyzes a research that has invested in encouraging students to express what it exceeds in discourses of teachers’ qualification. Based on Roland Barthes, Michel Foucault and Gilles Deleuze as intercessors, it stands by thinking the writing as defiance, a tool that put in movement and move the excursus of discourses more sedimented about education, the ones that says about the figure of the teacher in the present days. It brings perceptions that results of an exercise of marveling what is said about “being teacher”. Developed with students of graduation from a Federal University of Rio Grande do Sul has made of the writing and to write, gathered in fantasy, a dispositive of intervention. Giving shape to this exercise of marveling, named as “to ornithorhyncus”, once it uses the figure of the ornithorhyncus, it creates the Reasoning Dictionary of Bachelor Degrees, inspired by some proceedings operated by the Encyclopédie ou Dictionaire Raisonné des Sciences, des Arts et des Métiers from Denis Diderot and Jean d’Alembert. Composed by four volumes and a total of 93 participating, it arranges a production of texts in the form of entries the result of philosophical and literary provocations. The ornithorhyncus appears in the project as a guide image, kind of concept-image that synthetizes the estrangement force and the work of the unknown, vital qualities to teaching and, consequently, to teachers’ qualification. This challenge has summoned students to perceive themselves and to write about this experience of becoming a teacher. Instead of a simple complaint, the entries which composes the dictionary are an invitation to strangeness of the common places that composes teachers’ qualification, a request to “ornithorhyncate” teaching conceptions and experiences.

Author Biographies

Luciano Bedin da Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor da Faculdade de Educação e do PPG Psicologia Social e Institucional da UFRGS.

Claudia Madruga Cunha, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Licenciada em Filosofia pela UFPEL(1990), Mestre em Filosofia pela PUCRS (1998); Doutora em Educação pela UFRGS (2006); pós-doutora pela Universidade do Porto UP (2016) . É professora Associada da UFPR, atua no Setor de Educação Profissional e Tecnológica e Mestrado Profissional em Educação: Teoria e Prática de Ensino. Faz parte do Grupo Escrileituras da Diferença em Filosofia-Educação" UFRGS/RS; do "Laboratório de estudos em educação Linguagem e teatralidades". UFPR. Participa do projeto de Cooperação Internacional (CAPES e FCT/Portugal): "Qualidade e direito à educação superior: estratégias institucionais em tempos de globalização" - parceria entre a UNISINOS e Universidade do Porto, UP; Integra a equipe nacional de pesquisa sobre os impactos do "Programa Mais Educação" nas políticas públicas de educação desde 2012, financiado pelo MEC. "Programa- Mais Educação". Na produção de conhecimento opera com os filósofos da diferença (Deleuze, Nietzsche e Foucault) e outros da tradição nas seguintes áreas: pedagogia da diversidade (diferença); filosofia da educação, formação de professores e currículo.

Published

2018-10-02

Issue

Section

Dossiê