Studies on research and reflection in teaching training: the state of the question

Authors

  • Eunice Andrade de Oliveira Menezes Universidade Vale do Acaraú-UVA
  • Silvia Maria Nóbrega-Therrien Universidade Estadual do Ceará-UECE
  • Carolina Nóbrega Sabóia Luz Universidade Estadual do Ceará-UECE

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v23i2.4506

Keywords:

The State of the Issue, Teacher Training, Search, Reflection.

Abstract

From the development of the State of the Question-EQ, we analyze in this study the place that the research has occupied in the teacher training, especially when the debate turns to the teacher reflexive movements / professor researcher. In addition to unveiling the main theories surrounding the studies focused on these themes, we aimed to explore the tensions that arise from them, both for the training of teachers of higher education as for those of basic education, including in this debate the initiation to teaching. The methodology used contemplated a qualitative research of the bibliographic type, which provided us with the appropriate theoretical framework for the development of this discussion. The source of the searches was the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). This choice was due to the extent of dissemination of the scientific knowledge produced in several areas by this vehicle. Our consultation relied on theses and dissertations published on this basis, with a temporal cut between 2008 and 2013. This was related to the various actions and different investments made by the Board of Basic Education at the time, to the appreciation of the teaching profession and the training of teachers. We understand that this analysis brings to the researchers and other interested in the area of teacher training indications on the direction that this subject has taken in terms of theoretical propositions and empirical findings, mainly in the categories: research and reflection. We conclude that the studies carried out with the EQ were of great value for us to know the product of our research formalized in these main themes that we debate, as well as to confront our own elaboration course with that of other researchers, which, in our opinion, contributes with the exercise of training in research.

Author Biographies

Eunice Andrade de Oliveira Menezes, Universidade Vale do Acaraú-UVA

Pedagoga, com mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Ceará-UECE. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas Autobiográficas-GEPAS, na Universidade Estadual do Ceará-UVA. É professora do Programa de Formação de Professores-PARFOR no âmbito da UVA.

Silvia Maria Nóbrega-Therrien, Universidade Estadual do Ceará-UECE

Enfermeira, com mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1990), doutorado em Sociologia da Educação, pela Universidade de Salamanca, Espanha (2000) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de Valencia, Espanha (2008). Atualmente é professor Assistente N da Universidade Estadual do Ceará. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Curso de graduação em Medicina. Tem experiência na área de Educação e Saúde com ênfase em estudo sobre os sujeitos da profissão, atuando principalmente nos temas: educação superior, ensino e pesquisa, ensino e história, formação do pesquisador, profissão e práticas educativas em saúde coletiva .Líder do Grupo de Pesquisa Educação, História e Saúde Coletiva e Coordenadora do Laboratório- LEHSC. Membro da Câmara de Ciências Humanas, Linguagem e Artes da FUNCAP - Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Ceará. Membro do Conselho Editorial da Editora da UECE-EdUECE. BOLSISTA De Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

Carolina Nóbrega Sabóia Luz, Universidade Estadual do Ceará-UECE

Bacharel em Arquitetura. Discente do Curso de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/CNPq).

Published

2018-10-02

Issue

Section

Dossiê