Human Rights and Cyberfeminism: new perspectives on the discussion of gender in educational institutions

Authors

  • Meirylane Lopes da Silva Universidade Federal da Paraíba
  • Tânia Rodrigues Palhano UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v25i2.5503

Keywords:

Cyberfeminism, Technologies, Genre, School, Human Rights.

Abstract

This article aims to analyze pedagogical activities that arouse interest, criticality and the political-social-ideological awareness of students. Here, a study is made of gender in the school context due to its relevance, especially in a context in which diverse discourses and divergent opinions emerge regarding the inclusion of gender and sexual diversity in schools. It was decided to insert this theme within an approach focused on Human Rights education, since this educational perspective has been highlighted as one of the main instruments for the transformation of the reality experienced in the contemporary world, especially in the struggle for equality between men and women and the fight against gender violence, as well as the need to deconstruct misconceptions about the issue that spread among young people. To this end, feminisms structured in cyberspace and their potential for the search for social transformation are portrayed as pedagogical elements for the discussion of feminist ideals, which are relevant for all spheres of education committed to the critical awakening of the students to understand and make changes in the social context in which they participate.

Author Biographies

Meirylane Lopes da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Possui Licenciatura plena em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (2009), Especialização em Língua Portuguesa pela Universidade Federal da Paraíba (2011), Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2019) e Bacharelado em Direito pela Universidade Federal da Paraíba (2016). Atualmente é revisora de textos da Universidade Federal da Paraíba e professora de Língua Portuguesa, Literatura e Redação.

Tânia Rodrigues Palhano, UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2008), mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2002), graduação em Filosofia pela Universidade Federal da Paraíba (1985). Pós-Doutorado na Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP (2015). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Departamento de Fundamentação em Educação da Universidade Federal da Paraíba com experiência na área de Filosofia da Educação, atuando principalmente com os seguintes temas: pragmatismo, trabalho em educação, legislação educacional, filosofia da educação na licenciatura, filosofia no ensino médio.

Published

2020-08-05

Issue

Section

Articles