Reading strategies applied by beginning teachers in child education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v26i1.6654

Keywords:

Beginning Teacher, Strategies of Reading, Child Education.

Abstract

The work with reading strategies since early childhood becomes one of the theoretical assumptions that guided the research work reported in this article. For this purpose, we used a qualitative, descriptive-analytical investigation as a study base, in which two early-stage teachers in Early Childhood Education were a direct source of data collection. We aim to understand what are the reading strategies adopted by teachers of babies and young children (0 to 3 years old), as well as the difficulties presents in structuring this type of pedagogical practice. The adopted theory made it possible to group the understanding of the main difficulties of the beginning teacher and the importance of promoting oral and written language in childhood. In methodological terms, the source of information collection, both in the observations and in the interviews granted, helped to implement the objectives initially proposed. The conclusion allows us to infer that it is possible to work with reading strategies when the teacher involves children in the context of the narrative, by articulating his previous knowledge, through inferences and summarizing the stories he chooses as a source of access to reading children’s literature.

Author Biographies

Klinger Teodoro Ciríaco, Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas - DTPP - Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP.

Professor Adjunto do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas - DTPP - do Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH - da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP; Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, INMA, Campo Grande-MS.

Fernanda Alves Barreto, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS. Integrante do "Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Início da Docência e Ensino de Matemática" - (GEPIDEM/UFMS/CNPq).

Thiago Moessa Alves, Faculdade de Ciências e Tecnologia - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (FCT/UNESP).

Professor na Prefeitura de Naviraí-MS. Doutorando em Educação na Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP em Presidente Prudente-SP. Pesquisador do grupo de pesquisas Formação de Professores e as relações entre as práticas educativas em leitura, literatura e avaliação do texto literário - UNESP/CNPq. Mestre em Letras (2014), área de concentração em Linguística e Transculturalidade, pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD. Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino da Língua Materna e Estrangeira (2009) pelas Faculdades Integradas de Naviraí - FINAV. Licenciado em Letras (2008) com habilitação em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e suas respectivas literaturas também pela FINAV.

Renata Junqueira de Souza, Faculdade de Ciências e Tecnologia - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (FCT/UNESP).

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (FCT/UNESP). Possui graduação em Letras pela UNESP (1987); Mestrado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990) e Doutorado em Letras pela UNESP (2000). É livre-docente pela mesma Instituição (2012) no conjunto das disciplinas Conteúdos, Metodologia e Prática de Ensino de Língua Portuguesa I e II e Leitura, Literatura e Interpretação de Textos no Processo de Formação de Professores. Atualmente é professor visitante da Universidade do Minho e professor assistente doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura, formação de leitores, literatura infantil, literatura e formação de professores, estratégias de leitura.

Published

2021-04-09

Issue

Section

Articles