Teaching work in COVID-19 times: Distance Learning and Emergency Remote Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v25i3.7382

Keywords:

Distance Education, Emergency Remote Education, COVID-19, Teaching Work, Public Policies.

Abstract

The present paper debates teacher’s work within the background of the Coronavirus – COVID-19 Pandemic. For that purpose, it analyzes legal documents about distance education in Brazil, technological development, working conditions and teacher training. We have been experiencing an expansion of remote learning, using several means of communication in the face of social isolation and the suspension of face-to-face classes so as to avoid Coronavirus dissemination. The methodology is based on bibliographic and documentary research showing results about emergency measures in the area of education, such as emergency remote education facing the mentioned problem. Results from the performed research point out that high quality education requires planning, investment, adequate training and equal access to the means among the target public.

Author Biographies

Juliana Cordeiro Soares Branco, Universidade do Estado de Minas Gerais

Possui pós doutorado em Educação pela UFMG, doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG, mestrado em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais e especialização em Gestão de processos educativos pelo Centro de Estudos Educacionais de Minas Gerais. É graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais e em Comunicação Social (Relações Públicas) pelo Centro Universitário Newton Paiva. Atualmente professora da Universidade do Estado de Minas Gerais, no Curso de Graduação em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação e Formação Humana-PPGE, Linha 2 Trabalho, História da Educação e Políticas Educacionais. Também é Coordenadora Adjunta do Programa, Editora Chefe da Revista Educação em Foco e Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação, Comunicação e Tecnologia-NECT/FaE/UEMG. Também é membro do Núcleo de Pesquisa em Políticas Públicas Educacionais-NEPPPE/FaE/UEMG.

Inajara de Salles Viana Neves, Universidade Federal de Ouro Preto

Inajara de Salles Viana Neves é Professora Adjunta do Departamento de Educação e Tecnologias (DEETE) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestre em Educação Administração e Comunicação pela Universidade São Marcos - (UNIMARCO). Atualmente é coordenadora do Curso de Pedagogia do Centro de Educação Aberta e a Distância (CEAD/UFOP), é Presidente do Colegiado e do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do Curso de Pedagogia. Membro do Colegiado do Curso de Geografia (CEAD/UFOP) e do Bacharelado em Educação Física (COBEF/UFOP). Professora Colaboradora externa do programa de Pós-graduação stricto sensu - PROMESTRE - Mestrado Profissional em Educação na Linha de Pesquisa Trabalho e Educação (FAE/UFMG). Realizou residência Pós-doutoral na Universidade Aberta de Portugal UAb (Bolsista CAPES - 2014-2015). Possui experiência em pesquisas relacionadas as seguintes temáticas: Trabalho docente, educação a distância, gestão da educação, ensino superior, planejamento e formação docente.

Published

2020-11-30

Issue

Section

Articles