An epistemological view of inter/transdisciplinarity in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v26i1.8158

Keywords:

Teacher Training, Interdisciplinarity, Transdisciplinarity.

Abstract

Studies linked to the problem of teacher training at the national and international level reveal the limitations of professional performance with the required quality in education, due mainly to the insufficient treatment of the possibility of inserting inter/transdisciplinary pedagogical practices. This essay aims to discuss the need for an inter/transdisciplinary perspective in educational practices, with a focus on teacher training at different levels of training, initial and continuing. The methodology used is based on the bibliographic review to support our theoretical construction. The theoretical analysis of the references taken from the hermeneutic paradigm makes it possible to identify the importance of guiding the epistemological approach in multidimensionality required by the teacher training process in the current scenario.

Author Biographies

Josefa dos Santos Silva, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura (PPGL), Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Araguaína, Tocantins. Mestrado em Letras pela UFT, Brasil. Professora da Educação Básica do estado do Tocantins. Professora de Educação Básica do município de Cavalcante-Goiás.

Yessy Villavicencio Simón, Universidad de Oriente

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura (PPGL), Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Araguaína, Tocantins. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Mestrado em Ensino de Espanhol como Língua Estrangeira (ELE) pela Universidad de Oriente, Cuba. Professora Auxiliar da Educação Superior na Universidad de Oriente, Cuba.

Cícero da Silva, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutor e Mestre em Letras: Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Graduado em Letras com habilitação em Português-Inglês e respectivas literaturas pela Universidade Estadual do Tocantins (UNITINS). Professor Adjunto da Universidade Federal do Tocantins, atuando no Programa de Pós-graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura, Campus de Araguaína e no curso de Licenciatura em Educação do Campo: Códigos e Linguagens - Artes e Música, campus de Tocantinópolis. Editor assistente da Revista Brasileira de Educação do Campo, Editor administrativo da Revista EntreLetras e líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo (Gepec/CNPq). Tem experiência na área de Linguística Aplicada e Educação do Campo, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua portuguesa, gêneros do discurso, material didático, letramento, práticas pedagógicas em Educação do Campo / Pedagogia da Alternância. É membro da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN) e da Red de Investigación de Educación Rural (RIER), México.

Published

2021-04-07

Issue

Section

Articles