Interdisciplinarity in the pedagogical practices of a classroom of teachers of fundamental teaching

Authors

  • Maria de Fátima Gomes da Silva Universidade de Pernambuco
  • Iolanda Mendonça de Santana Universidade de Pernmabuco

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v23i2.4467

Keywords:

Interdisciplinarity, Pedagogical Practice, Elementary School.

Abstract

This article is the result of a completed academic research, whose objective was to investigate ways of experiencing interdisciplinarity in the pedagogical practices of teachers from the first cycle of the initial years of Elementary School. With regard to methodological procedures, the qualitative research approach was chosen, with an emphasis on action research. The theoretical framework of this study is based on the ideas of Santomé (1998); Furlanetto (2003); Santos (2007); Silva (2009) and Crusoé (2014), among others. For data collection, the focal group technique was used as a priority and, in addition, the semi-structured interview and participant observation were used. The data collected were analyzed using the content analysis technique (BARDIN, 2011). It concludes with this study that the experience of interdisciplinarity in the pedagogical practices of the investigated teachers is materialized through a work that articulates didactic contents of several disciplines of the school curriculum and resides in the integration of knowledge through the bias of multidisciplinarity. It is also concluded that it is necessary that the pedagogical practice of these teachers be guided by a critical perspective that enables them to think and act pedagogical reflective and creative, aligned with the daily needs of students and consistent with interdisciplinary thinking.

Author Biographies

Maria de Fátima Gomes da Silva, Universidade de Pernambuco

Doutora em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto(2004). Realizou estágio pós-doutoral na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto(2008-2011). Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Pernambuco. Professora adjunta IIIF da Universidade de Pernambuco. Docente permanente do Mestrado em Gestão do Desenvolvimento Local Sustentável da Faculdade de Ciências da Administração - FCAP-UPE. Vice-Coordenadora do Fórum dos Coordenadores de Pós-Graduação em Educação da Região Nordeste/ FORPRED/ Nordeste. Coordenadora do subprojeto Pibid de Pedagogia- Campus Mata Norte. Líder do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares em Formação de Professores, Política e Gestão Educacional e do Grupo de Pesquisas: O lugar da interdisciplinaridade no discurso de Paulo Freire. Tem experiência na área de Educação atuando, principalmente, nas seguintes linhas de pesquisa: formação de professores; práticas pedagógicas; educação e interdisciplinaridade e formação de pessoas para o desenvolvimento local sustentável. 

Iolanda Mendonça de Santana, Universidade de Pernmabuco

Mestra em Educação pela Universidade de Pernambuco. Graduada em Pedagogia pela mesma instituição de ensino superior. Integrante do Núcleo de Pesquisas em Formação de Professores (NUFOP). Pesquisadora no Grupo de Pesquisas Interdisciplinares em Formação de Professores, Política e Gestão Educacional. Professora da Educação Infantil da Rede Municipal de Ensino. Área de investigação: Formação de professores, práticas pedagógicas e questões curriculares. 

Published

2018-10-02

Issue

Section

Dossiê