Educação musical e ouvir crítico na internet

Autores

  • Lincoln Francisco de Oliveira Castro Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

DOI:

https://doi.org/10.18316/1239

Palavras-chave:

Educação musical. Ouvir crítico. Internet.

Resumo

Neste artigo, elaboramos e validamos um curso de música online, com conteúdo dirigido à apreciação musical, visando a estimular a audição musical crítica dos seus alunos-ouvintes. Questionamos: 1) A Internet e suas interfaces e recursos podem contribuir para a formação do ouvinte crítico? 2) Como o conteúdo do curso estimula o ouvir crítico? 3) Como se dá a construção do ouvir crítico no curso online? 4) Que limitações e vantagens são percebidas no curso em termos de construção do ouvir crítico? 5) Como as interfaces de comunicação e de conteúdos multimídia de que o curso faz uso estimulam e facilitam o ouvir crítico? Para responder a estas perguntas, trabalhamos o conceito de “ouvinte crítico” e a temática “as novas tecnologias e a educação musical nos dias de hoje”. Além disso, organizamos o curso Apreciação Musical Online, que foi validado por educadores, músicos e professores de música, mediante a aplicação de questionário e a realização de entrevistas. A análise dos dados coletados nos possibilitou responder às questões norteadoras deste estudo, além de trazer novos elementos para a reflexão sobre as novas tecnologias e a educação musical.

Palavras-chave: Educação musical. Ouvir crítico. Internet.

Music education and criticallistening on the Internet

Abstract

This article aims at presenting the development and validation of an online music course, designed for producing content for music appreciation and stimulating students critical listening. We seek to answer the following questions: 1) Can the Internet and its interfaces as well resources contribute to the formation of the critical listener? 2) How does the content of the course encourage critical listening? 3) How can the online course critical listening be constructed? 4) Which limitations and advantages can be detected during the course, in terms of building critical listening? 5) How can the communication interfaces and multimedia content produced by the course stimulate and facilitate critical listening? In order to answer these questions, the concept of “critical listener” and the theme “new technology and music education today” have been developed. Besides that, the online Music Appreciation Course has been designed. It has also been evaluated by educators, musicians and music teachers, by using a questionnaire available on the Internet. The analysis of data collected enabled us to answer this study initial questions and contributed with new ideas for the reflection on technology and music education.

Keywords: Music education. Critical listening. Internet.

Downloads

Edição

Seção

Artigos