A literatura no direito de ouvir: uma proposta pedagógica com o audiolivro na ressocialização de detentos analfabetos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v28i3.10992

Abstract

Literature is a right that humanizes. It assists in the transformation of subjects. Could she set us free? It is in view of this question that this article aims to build a pedagogical proposal, with a view to the use of the audiobook, through a project to redeem the penalty for reading, with illiterate inmates. For that, we use as theoretical corpus, with regard to the relations of power and domination in prison, Foucault (1978); on education and liberation, Paulo Freire (1970); about the right to literature, Antônio Candido (2022); on illiteracy in Brazil, Braga and Mazzeu (2017); with regard to the act of listening in the pedagogical process, Bajour (2012); regarding Digital Information and Communication Technologies (TDICs), Oliveira (2020), in addition to the laws that support the Remission of Penalty for Reading project. As a contribution to the practice of listening and the pedagogical proposal, we used the audiobook by Daniel Munduruku (2002), Kaba Darebu. This article starts from an experience of the main author, and becomes qualitative and bibliographic for its purpose. The results point to the need to rethink the teaching practice, as ethical professionals, willing to participate in the process of resocialization of people deprived of their liberty. In addition, this investigation points out to us, literature, as a guarantee, can contribute to the lives of detainees.

Author Biographies

Fábio Júlio de Paula Borges, Universidade Estadual de Goiás

Licenciado em Letras - Língua Portuguesa, Língua Inglesa e suas respectivas literaturas, pela Universidade Estadual de Goiás, Câmpus Inhumas. Mestre em Língua, Literatura e Interculturalidade, pela Universidade Estadual de Goiás, Câmpus Cora Coralina. Licenciando em Pedagogia, pela UNIBF. Especialista em Linguagem, Cultura e Ensino, pela UEG, Câmpus Metropolitano - Unidade Inhumas. 

Wesley Luis Carvalhaes , Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Letras e Linguística (2016) pela Universidade Federal de Goiás, é Mestre em Letras e Linguística (2009) pela mesma instituição, onde também cursou a graduação em Letras-Português (2005). É graduado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2000). Atualmente, é professor do quadro permanente da Universidade Estadual de Goiás, Unidade Universitária de Inhumas, atuando na graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UEG). Também leciona língua portuguesa na educação básica. É membro do grupo de estudos CRIARCONTEXTO: estudos do texto e do discurso (CNPq/UFG) e dedica-se a pesquisas que tomam como corpus o livro didático de português para a abordagem e a discussão dos eventos relacionados à sala de aula de língua materna. Em suas atividades de pesquisa, apoia-se nos pressupostos teórico-metodológicos dos estudos bakhtinianos, da historiografia linguística, da linguística aplicada e dos estudos do texto e do discurso. Interessa-se, igualmente, por pesquisas que discutem a interface filosofia-linguística, notadamente aquelas ligadas à filosofia da linguagem e às teorias do signo.

Published

2023-12-06

Issue

Section

Articles