O currículo de história e as relações de gênero hierarquizadas
DOI:
https://doi.org/10.18316/19Keywords:
currículo, gênero, relações de poderAbstract
Se o currículo de História tem simplesmente reproduzido a sociedade, tem sido um reflexo das discriminações, desigualdades e preconceitos, também pode ser um espaço para mudanças. Perpassando as relações de poder no currículo de História, as relações de gênero, ou as relações de poder entre os sexos, aparecem com destaque. A invisibilidade do feminino é um fato detectado em qualquer manual de História. Pouco conhecemos das personagens reais que, juntamente com os homens, construíram a história brasileira. Como imagem ou representação, ela está sempre presente. Portanto, reconhecer os discursos e as práticas que nomearam ou silenciaram as mulheres é uma tarefa primeira. Incluir as mulheres no processo histórico e nos currículos de História não significa incluir a metade da humanidade somente, mas é um ato que afeta humanidade em seu conjunto.
Palavras-chave: currículo; gênero; relações de poder
Abstract: If the curriculum of History has just played a whole, hás been a reflection of discrimination, inequality and prejudice, it can also be a room for change. Running along the power relations in the curriculum of history, gender relations or power relations between the sexes, are featured prominently. The invisibility of women is a fact found in any textbook on history. Little we know about the real characters who, along with men, built the Brazilian history. As image or representation, it is always present. To recognize the discourses and practices that have appointed or silenced women is a primary task. Include women in the historical process and curriculum of history does not mean to include only half of humanity, but it is an act that affects humanity as a whole.
Keywords: curriculum; gender; power relationshipsDownloads
Issue
Section
License
Authors must submit their manuscripts to be published in this journal agree with the following terms:Authors maintain the copy rights and concede to the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the License Creative Commons attribution that permits the sharing of the paper with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Since the articles are presented in this journal of public access, they are of free use, with their own attributions for educational and non-commercial purposes.
The Periodic Journal of Education, Science and Culture in http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao was licensed with a Creative Commons - Attribution - Noncommercial 3.0 Not Adapted.