Profissionalização docente: entre vocação e formação.
DOI:
https://doi.org/10.18316/195Keywords:
profissionalização docente, vocação, formação, idealismoAbstract
O presente artigo reflete sobre o processo de construção e de reconstrução do profissionalismo docente. Parte-se de uma alusão histórica e se lhe acrescentam outros elementos relevantes para formar e interpretar o conceito de profissionalidade. Esses elementos são a feminilização, o idealismo, a vocação e a divinização do ato pedagógico. Finalmente, enfatiza-se a importância da formação no processo de construção da imagem e da profissionalização docentes.
Palavras-chave: profissionalização docente; vocação; formação; idealismo.
Abstract: This article reflects about the process of construction and reconstruction of teaching professionalism. It starts with a historical allusion and adds other relevant elements to form and interpret the concept of professionalism. These elements are the feminization, idealism, vocation and deification of the pedagogical act. Finally, we emphasize the importance of training in the construction of the image and professionalism of teachers.
Key-words: teaching professionalization, vocation, training, idealismDownloads
Issue
Section
License
Authors must submit their manuscripts to be published in this journal agree with the following terms:Authors maintain the copy rights and concede to the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the License Creative Commons attribution that permits the sharing of the paper with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Since the articles are presented in this journal of public access, they are of free use, with their own attributions for educational and non-commercial purposes.
The Periodic Journal of Education, Science and Culture in http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao was licensed with a Creative Commons - Attribution - Noncommercial 3.0 Not Adapted.