Educação e cultura contemporânea – pesquisa das novas sociabilidades urbanas.
DOI:
https://doi.org/10.18316/197Keywords:
educação, cultura, cidade, pesquisa, novas sociabilidadesAbstract
O presente ensaio teórico resulta do esforço por uma justificação filosófica e sociológica para a delimitação de um novo campo e de estratégias de investigação da educação na cultura contemporânea, frente à emergência de novas formas de sociabilidade, sobretudo, nos grandes centros urbanos. Decorre dos desdobramentos teórico-metodológicos fomentados por uma investigação em curso, desenvolvida na interface de dois grandes centros urbanos latino-americanos, a saber: Porto Alegre/RS/Brasil e La Plata/BsAs/Argentina, incluído o período de formação dos estudantes/pesquisadores nesta abordagem de pesquisa. Partindo do reconhecimento dos desafios que constituem o campo educacional nos dias de hoje, seja na pesquisa ou na formação, busca demarcar e explorar a interface entre a antropologia urbana e a educação, com forte repercussão sobre o campo que se convencionou chamar de Educação e Comunicação. Busca dar subsídios teórico-metodológicos àqueles que se ocupam de pesquisar as práticas educativas das/nas grandes cidades, mormente aquelas que implicam as novas tecnologias da informação e comunicação.
Palavras-chave: educação; cultura; cidade; pesquisa; novas sociabilidades
Abstract:This theoretical essay is an effort by a sociological and philosophical justification for the delimitation of a new field and research strategies of education in contemporary culture, facing the emergence of new forms of sociability especially in big cities. It follows from theoretical and methodological developments supported by an ongoing investigation developed at the interface of two major urban centers in Latin America, namely: Porto Alegre / RS / Brazil and La Plata / BsAs/ Argentina, included the period of training of students / researchers in this research approach. Based on the recognition the challenges that constitute the field of education nowadays, whether in research or training, seeks to demarcate and explore the interface between urban anthropology and education with a strong impact on the so-called field of Education and Communication. It seeks to provide theoretical and methodological subsidies for those who engage in search educational practices of / in big cities especially those involving new technologies of information and communication.
Keywords: Education, Culture, City, Research, New Sociability.
Downloads
Issue
Section
License
Authors must submit their manuscripts to be published in this journal agree with the following terms:Authors maintain the copy rights and concede to the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the License Creative Commons attribution that permits the sharing of the paper with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Since the articles are presented in this journal of public access, they are of free use, with their own attributions for educational and non-commercial purposes.
The Periodic Journal of Education, Science and Culture in http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao was licensed with a Creative Commons - Attribution - Noncommercial 3.0 Not Adapted.