Reflective encounter groups as a means to an opening to the constitutive alterity of one´s self

Authors

  • Gilberto Ferreira Barreiros USP - Universidade de São Paulo
  • Henriette Tognetti Penha Morato É professora associada do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, USP, com livre-docência defendida em 2015

DOI:

https://doi.org/10.18316/2236-6377.16.37

Keywords:

Otherness, Reflective Encounter, Male Parents, Hermeneutics.

Abstract

This research aimed to understand a psychological practice group known as the Reflective Encounter, as a encounter place that provides openness to the constitutive otherness of oneself. The question of otherness was taken as an ontological condition in the constitution of oneself in the thematization of Ricoeuriana existential phenomenology. Methodologically, the design of the Ricoeuriana narrative emerges as a method to set up human actions in a constitutive language of senses and led the effort as a possibility of a descriptive and comprehensive way.

Author Biographies

Gilberto Ferreira Barreiros, USP - Universidade de São Paulo

Prof. Dr. Gilberto Ferreira Barreiros, Atualmente faz Pós-Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano na Universidade de São Paulo- USP como Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESP. Foi professor adjunto do programa de graduação de Psicologia da Universidade Bandeirante de São Paulo (UNIBAN ) de 2003 a 2011

 

Henriette Tognetti Penha Morato, É professora associada do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, USP, com livre-docência defendida em 2015

Profa. Dra. livre Docente Henriette Tognetti Penha Morato é professora associada do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, com livre-docência defendida em 2015. Concluiu pós-doutorado na Universidade Paris 7. Coordena o Laboratório de Estudos em Fenomenologia Existencial e Prática em Psicologia (LEFE) do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. É membro do GT ANPEPP "Práticas psicológicas em Instituições" e líder do Grupo de Pesquisa no Diretório CNPq "Aprendizagem Significativa na formação de profissionais de saúde e educação" e bolsista produtividade CNPq: PQ-2.

Published

2016-12-20

Issue

Section

Articles