A reciclagem como instrumento para a prática de educação ambiental na realidade escolar: estudo de caso Associação de Recicladores Pôr do Sol – Arps1
DOI:
https://doi.org/10.18316/23Keywords:
Reciclagem, Educação Ambiental, EscolaAbstract
O presente artigo propõe, na reciclagem, um instrumento para a prática de educação ambiental em âmbito escolar. Sinaliza-se a educação ambiental como prática escolar contemporânea e destaca-se as suas contribuições para com o meio ambiente. Também se realiza uma breve reflexão sobre as dificuldades do homem na utilização da coleta seletiva. A partir da contextualização da Associação de Recicladores Pôr do Sol – ARPS, onde foi realizado o estudo de caso, elucida-se a relevância social que as iniciativas associativas ou cooperadas representam para o equilíbrio ambiental e econômico do país. Por fim, ressalta-se na necessidade da criação de proposições de trabalhos similares, com vistas ao envolvimento da comunidade escolar na temática educação ambiental. Acredita-se que a escola tem um papel essencial na formação de sujeitos conscientes e corresponsáveis com a sustentabilidade do planeta.
Palavras-Chave: Reciclagem; Educação Ambiental; Escola.
Abstract: This article proposes, in the recycling, an instrument for the practice of environmental education in the school ambit. The environmental education is signaled as a contemporary school practice and its contributions towards the environment are pointed out. A brief reflection is also made about the difficulties in making use of the selective collection of the recycled materials. From the contextualization of the Association of the Sunset Recyclers - ARPS, where the case study was undertaken, the social relevance that the associative initiatives or cooperated represent for the economic and environmental balance of the country is elucidated. Finally, we emphasize the necessity of the creation of proposals of similar works, with an eye to the involvement of the school community with the environmental education theme. It is believed that the school hás a key role in the formation of conscious citizens and co-responsible with the planet’s sustainability.
Keywords: Recycling; Environmental Education; School.Downloads
Issue
Section
License
Authors must submit their manuscripts to be published in this journal agree with the following terms:Authors maintain the copy rights and concede to the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the License Creative Commons attribution that permits the sharing of the paper with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Since the articles are presented in this journal of public access, they are of free use, with their own attributions for educational and non-commercial purposes.
The Periodic Journal of Education, Science and Culture in http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao was licensed with a Creative Commons - Attribution - Noncommercial 3.0 Not Adapted.