The Gazeta Infantil and the search for the constitution of the child in the republic (1929-1930)

Authors

  • Gizeli Fermino Coelho Universidade Estadual de Maringá
  • Raquel dos Santos Quadros Universidade Estadual de Maringá
  • Taís Renata Maziero Giraldelli Universidade Estadual de Maringá
  • Maria Cristina Gomes Machado Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v23i1.4040

Keywords:

Education, Child, Press, The Gazeta Infantil.

Abstract

This article aims to analyze the way in which the Gazeta Infantil supplement (found in the newspaper A Gazeta) propagated the ideas linked to the question of the constitution of the child in the Republic. Thus, it is considered the construction of citizenship, at a singular moment that deals by the transition from the Washington Luís Government to the Getúlio Vargas Government. It is a documentary and bibliographical research. It has as a source of research the texts published by the Gazeta Infantil supplement between 1929 and 1930. The image of a child who was published at this time was intimately associated with the new nation that was aiming to build. This meant working childhood, modeling the future citizen, to change the country’s directions. In the face of this scenario is possible to check themes such as order; the hygienist issue; health; good manners; respect for others and animals and the emphasis on the constitution of a new man (the patriot worker). The Gazeta Infantil has shown itself as a complementary didactic handbook with clear and entertaining instructions, seeking to assist parents in the education of their children. In this space were published texts illustrated in the form of a cartoon and comic book revealing stories of important characters in the national and world scenario. There were clear, objective and educational instructions. These instructions were intended to form a new citizen, the national individual, the Republic worker.

Author Biographies

Gizeli Fermino Coelho, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), vinculada à linha de História da Educação. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá – (UEM). Especialista em Arte e Educação pelo Instituto Paranaense de Ensino – IPE. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Participa no Grupo de Pesquisas e Estudos História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares. Bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Raquel dos Santos Quadros, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - (UEM), vinculada à linha de História da Educação. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá – (UEM). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Oeste do Paraná (UNIOESTE) e Graduada em História pela Universidade Paranaense (UNIPAR)

Taís Renata Maziero Giraldelli, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá – UEM/Campus Maringá. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá – UEM/Campus Maringá, na área de História e Historiografia da Educação. Graduada em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR/ Campus Maringá. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em História da Educação, Intelectuais e Instituições escolares (GEPHEIINSE – UEM) cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Professora na Faculdade Santa Maria da Glória – SMG, Maringá, em cursos de licenciatura e bacharelado

Maria Cristina Gomes Machado, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela UNICAMP. Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Coordenadora do Grupo de Pesquisas e Estudos História da Educação, Intelectuais e Instituições Escolares. Pesquisadora Produtividade do CNPq. 1C.

Published

2018-03-14

Issue

Section

In Focus