Identity and representation in the teaching in Mathematics: contributions of the philosophy of difference

Authors

  • Suelen Assunção Santos Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v23i1.4238

Keywords:

Teachers, Identity, Difference, Representation, Mathematics.

Abstract

This issue approaches the effects of representation on the identity formation of contemporary teachers. It considers theoretical contributions by Deleuze, Foucault, Bergson and other theorists of philosophy of difference to think about the discursive lines that constitute Teachers in mathematics. From theoretical discourses in the area of Teacher Education, it shows that teaching in contemporaneity is laden with a dual discourse about life, the world, and the human. It was necessary to revisit the philosophies of representation, particularly the Platonic-Aristotelian thought to show that the dual logic of teaching in mathematics has inherited many of its antagonistic assumptions and meaning impositions from the representation. Above all, it evidences that both what has been called Quiescent Teaching is an identity phenomenon whose effect occurs in the early teacher education and, despite the existence of n identity possibilities, Teachers still follow a similar universal or general model, thus remaining in the perspective of a false movement.

Author Biography

Suelen Assunção Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde

Doutora em Educação pela UFRGS, Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Especialista em Tutoria em EaD (UFRGS), possui graduação em Matemática Licenciatura pela UFRGS. Atualmente é Professora do Departamento Interdisciplinar da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Professora do PPG em Educação em Ensino de Ciências pela UFRGS. É pesquisadora nos Grupos de Pesquisa PRAKTIKÉ: Educação e Currículo em Ciências e Matemática e GEEmCO: Grupo de Estudos em Educação Matemática e Contemporaneidade, ambos da UFRGS, do Diretório de Grupos de Pesquisa CNPq. Possui interesse nas temáticas sobre Educação Matemática, Formação de Professores de Matemática e Filosofias da Diferença e Educação.

Published

2018-05-03

Issue

Section

Dossiê