Teacher training in History: sensitive knowledge, memories and dialogues

Authors

  • Fernando Seffner UFRGS faculdade de educação http://orcid.org/0000-0002-4580-6652
  • Nilton Mullet Pereira UFRGS Faculdade de Educação
  • Caroline Pacievitch UFRGS Faculdade de Educação
  • Carmem Zeli de Vargas Gil UFRGS Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v23i2.4459

Keywords:

Formação Docente, Ensino de História, Tato Pedagógico, Etnografia de Cenas Escolares, Memórias Escolares.

Abstract

The text describes and analyzes scenes and situations experienced by the authors in the task of teacher training, initial and continued. The data collection method is based on a collective research project whose methodology is the ethnography of school culture elements. In possession of these scenes and situations the theoretical discussion is made, with concepts drawn from the field of History and Education. The central concepts that orient the discussions are tools in the improvement of the work of teacher training of the researchers and authors of the text. The process of teacher training is understood as an enterprise simultaneously institutional and a choice of existence itself, combining search for a way of life and strategies of care of self. This whole process is thought of in the field of history teaching, the area of action of the authors, and involves the classroom approach of living and sensitive issues in the history of the present time, the living past, human rights education, freedom of teach and the right to learn.

Author Biographies

Fernando Seffner, UFRGS faculdade de educação

Graduado em Geologia e em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Mestrado em Sociologia e Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação UFRGS (2003). Professor Associado IV da Faculdade de Educação da UFRGS Departamento de Ensino e Currículo. Docente e orientador junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) na linha de pesquisa Educação, Sexualidade e Relações de Gênero, com ênfase temática nas pedagogias de construção das masculinidades. Docente e orientador no Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA, polo UFRGS. Atua em pesquisas e orientações investigando situações de vulnerabilidade a AIDS; conexões entre direitos humanos e políticas públicas de gênero e sexualidade, teorizações queer, interseccionalidade e marcadores da diferença. No nível de graduação dedica-se a disciplinas que envolvem o ensino de História e pesquisa as conexões entre experiência e aprendizagem da História a partir da etnografia de cenas de sala de aula. É líder do Grupo de Estudos em Educação e Relações de Gênero GEERGE PPGEDU UFRGS e integrante da equipe do LISTHE Laboratório de Ensino de História e Educação FACED IFCH CAP UFRGS e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em AIDS NEPAIDS USP, todos registrados no DGP CNPQ. Coordenador do GT23 - Gênero, Sexualidade e Educação da ANPED Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (2017-2021). É Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2 - CA ED - Educação

Nilton Mullet Pereira, UFRGS Faculdade de Educação

Professor da área de ensino de História da FACED, docente no Mestrado Profissional em Ensino de História

Caroline Pacievitch, UFRGS Faculdade de Educação

Professora da área de ensino de História da FACED, docente no Mestrado Profissional em Ensino de História

Carmem Zeli de Vargas Gil, UFRGS Faculdade de Educação

Professora da área de ensino de História da FACED, docente no Mestrado Profissional em Ensino de História

Published

2018-10-02

Issue

Section

Dossiê