Análises crítico de la formación docente mediante competencias
DOI:
https://doi.org/10.18316/54Keywords:
Educação, Competências, Formação, TransformaçãoAbstract
Este artigo tem como tema central a questão das competências em educação. A formação de professores por competências na maioria das vezes é uma consequência da globalização e do neoliberalismo, que exige uma formação para o mercado sem preocupação com a formação integral das pessoas. Este texto analisa a formação docente por competências sob uma perspectiva crítica – sua significação dentro da globalização que exige profissionais eficazes, e a postulação de que as competências não devem existir somente em função do mercado mundial, mas podem servir para formar professores que sejam competentes na transformação para um mundo melhor. Competências em educação será aceitável se for para educar cidadãos e cidadãs a desenvolver uma vida coletiva e solidária que busca o bem comum e a transformação social.
Palavras-chave: Competências em Educação; Formação docente; Transformação
Critical analysis of teacher edutation through skills
Abstract
This article is focused on the issue of skills in education. Teacher training for skills is most often a consequence of globalization and neoliberalism, which requires training to market without concern for the integral formation of individuals. This paper analyzes teacher training for skills in a critical perspective - its significance within the globalization that requires effective professionals and the postulation that the skills should not only exist depending on world market but also may serve to train teachers who are competent in the transformation to a better world. Skills in education will be acceptable if it is to educate citizens to develop a collective and solitary life which seeks the common good and social transformation.
Keywords: skills in education; Teacher training; Transformation
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors must submit their manuscripts to be published in this journal agree with the following terms:Authors maintain the copy rights and concede to the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the License Creative Commons attribution that permits the sharing of the paper with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Since the articles are presented in this journal of public access, they are of free use, with their own attributions for educational and non-commercial purposes.
The Periodic Journal of Education, Science and Culture in http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao was licensed with a Creative Commons - Attribution - Noncommercial 3.0 Not Adapted.