Gender relations and sexual diversity at school: teaching in the minimization of preconceptions in times of “gender ideology”

Authors

  • Adan Renê Pereira da Silva Universidade Federal do Amazonas
  • André Luiz Machado das Neves Universidade do Estado do Amazonas
  • Suely Aparecida do Nascimento Mascarenhas Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v24i3.5507

Keywords:

“Gender Ideology”, Teacher Training, Conservatism, Sexual and Gender Diversity.

Abstract

The current debate on gender and sexual diversity very much beckons for society’s reading of lesbian, gay, bisexual, transvestite, transsexual (LGBT) people. In a time of conservatism and “gender ideology” as a category of moral panic, we focus on a case study, whose data were obtained through a semi-structured interview, to discuss the teaching challenge in the face of these disputes and controversies, for the realization of education practices focused on gender and sexual diversity in school. As main results, it was possible to perceive the prejudice caused by the conservative thought to the teaching work that intends to discuss gender and sexuality. Through the resistance offered by fathers and mothers, by their work colleagues, the school does not fulfill its function of welcoming all, since teachers are thought as instructors and not as teachers, damaging the criticality that must permeate the teaching-learning processes pertinent to the school environment. In this bias, training courses (initial and/or continuous) can function as tools for teachers to rethink their practices, developing critical thinking and creating a school that is also more critical and based on citizenship and human rights, making teachers become agents of social transformation as a means of combating the conservative ideal.

Author Biographies

Adan Renê Pereira da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Doutorando em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade FEderal do Amazonas

André Luiz Machado das Neves, Universidade do Estado do Amazonas

Doutor em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professor da Escola de Saúde (ESA) da Universidade Estadual do Amazonas (ESA).

Suely Aparecida do Nascimento Mascarenhas, Universidade Federal do Amazonas

Possui graduação em Pedagogia - Supervisão escolar e magistério pela Universidade Federal de Rondônia (1987) e doutorado em Diagnóstico e avaliação educativa-psicopedagogia pela Universidade da Coruña (2004, revalidado e registrado pela UNB). Concluiu estágio de pós-doutoramento com ênfase em Psicologia Escolar pela Universidade do Minho (2005). É professora DE na Universidade Federal do Amazonas- Campus do Vale do Rio Madeira - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente - IEAA - Humaitá (2006). Coordena grupos de pesquisas UFAM/CNPq (2006), dirige periódicos vinculados aos grupos de pesquisa que lidera:Revistas Educamazônia (2008-atual) e Revista AMAzônica (2008-atual). Coordenou diversos projetos de pesquisas apoiados pelo CNPq e FAPEAM, colabora com programas de pós graduação da UFAM, núcleos de estudos e pesquisas da UFAM, eventos científicos, projetos de extensão universitária e outras atividades acadêmicas.

 

Published

2019-11-29

Issue

Section

Dossiê