The quality of education in schools of the district system of Araguaína – TO: Analysis of IDEB from 2011 to 2017

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v24i3.5799

Keywords:

Quality, Education, IDEB, Araguaína.

Abstract

The use of the Basic Education Development Index (IDEB) by MEC / INEP as reference indicator to the education quality in Brazil occurs since 2007. The present research aims to analyze the education quality evaluated by the results of the IDEB municipal schools of Araguaína - TO, which offer the initial years of Elementary School. This is a qualitative-quantitative research, which by means of the case study and of bibliographic and documentary research, collected data and information on the results of the IDEB of public elementary schools in the city of Araguaína, located in the northern region of the state of Tocantins. The results of the analysis allow to infer that the municipal education system managed to evolve in this index in the cycles of 2011 to 2017, presenting as a driving force variable the high level of approval rate to the detriment of student learning, which are mostly at the basic level of proficiency.

Author Biographies

Maria das Graças Aires de Medeiros Andrade, Faculdade Católica Dom Orione

Graduada em Cièncias Econômicas pela PUC - GO. Mestre em Educação pela UFT. Especialista em Formação Socioeconômica do Brasil pela UNIVERSO (Niterói -RJ). Especialista em Gestão de Micro e Pequenas Empresas pela UFLA - MG. Professora do Curso de Administração, Superior de Tecnologia em Gestão Financeira e Direito na Faculdade Católica Dom Orione.

Juciley Silva Evangelista Freire, Universidade Federal do Tocantins

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Tocantins em 2006, Mestre em Educação Brasileira (2001) e Doutora em Educação (2011) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás (PPGE/UFG). Professora adjunta da Universidade Federal do Tocantins, atuando no Curso de Pedagogia do Campus de Palmas e no Curso de Mestrado Profissional em Educação do PPPGE/UFT. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação, Desigualdade Social e Políticas Públicas (NEPED). Atua como pesquisadora no Programa Educação, Pobreza e Desigualdade Social da UFT/MEC/Secadi - Trajetórias Escolares.

Published

2019-11-29

Issue

Section

Articles