The importance of interculturality and the perspective of complexity in the teacher training process

Authors

  • Josivânia Sousa Costa Ribeiro Universidade Federal do Tocantins
  • Maria José de Pinho Universidade Federal do Tocantins
  • Idemar Vizolli Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v25i3.6431

Keywords:

Complexity, Interculturality, Teacher Training.

Abstract

This work reflects on the relevance of studies of intercultural education and the theory of complexity in teacher education environments. To this end, it was methodologically based on a bibliographic study with a qualitative and exploratory approach, whose dimension was based on the concepts of CANDAU (2011, 2012); MORIN (1990, 1998, 2000, 2001, 2015); MORAES (2012a, 2012b, 2015); PETRAGLIA (2011, 2012, 2013) among others. Understanding the training of teachers, both initial and continuing, is essential for the redefinition of the teaching role in the face of adversity. However, professional performance must value the human being in all its multi-dimensionalities. Through training, teachers will have the opportunity to learn, learn, experience, and develop an effective practice at school, contemplating interculturality and complexity. Sticking to differences and specificities and fully recognizing and respecting human beings is to value the wealth of human diversity that exists on our planet and, from there, to promote inclusion. The overcoming of the linear and disciplinary view, of the look that separates, fragments, and compartmentalizes the phenomena of the universe, requires from educators a new view that proposes to students a notion of the whole, conceiving it as integrated parts, and that the whole composes the parts. For teachers to stop reproducing crystallized, prejudiced speeches and to contribute to complex and intercultural education, they need to conceive the training process connected to the development of their practice and have access to theoretical and reflective understanding.

Author Biographies

Josivânia Sousa Costa Ribeiro, Universidade Federal do Tocantins

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Tocantins. Participa do grupo de pesquisa RIEC-TO - Rede Internacional Investigando Escolas Criativas.

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Tocantins

Doutorado em Educação e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Pós - Doutorado em Educação pela Universidade do Algarve-Portugal. É professora Associado e Bolsista Produtividade do CNPq categoria 2. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, política educacional, profissionalização docente, avaliação institucional, Metodologia de Pesquisa; Estudos contemporâneo. Avaliadora do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior do INEP /MEC.É professora na graduação Curso de Jornalismo, no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Ensino de Língua e Literatura. Docente. Também é professora no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação a partir de 2012. É membro da Rede Internacional de Escolas Criativas: construindo a escola do século XXI (RIEC Coord. UB/Espanha).

Idemar Vizolli, Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em Ciências Naturais pela UNIJUÍ - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1985), graduação em Matemática pela UnC - Universidade do Contestado (1997), Mestrado em Educação pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e Doutorado em Educação pela UFPR - Universidade Federal do Paraná (2006). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Tocantins, professor e orientador nos Programas de Mestrados Acadêmico e Profissional em Educação na UFT e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECEM) na Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC); Coordenador estadual da REAMEC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Etnomatemática, saberes e fazeres em contextos socioculturais, Proporção-porcentagem, ideias matemáticas, fração, registro de representação semiótica; Educação do Campo; Educação de Jovens e Adultos; e Educação Escolar Indígena.

 

Published

2020-11-30

Issue

Section

Articles