Life and Evolution in primary school: metacognitive activities for teaching and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v27i3.8826

Keywords:

educational products, metacognitive strategies, science teaching

Abstract

The authors present the results of the analysis of a set of strategies and metacognitive activities nature about Life and Evolution, to be used by teachers in Science classes in 3rd-year elementary school classes. This qualitative assessment carried out through the elaboration and application of a protocol for the analysis of educational products, answered by ten teachers with experience in working with classes of students from the early years of elementary school. The teachers analyzed global characteristics of all six proposed activities that make up the didactic product in question. The results showed that, although it can still improve, the evaluating teachers well evaluated and considered different aspects of the didactic product innovative, presenting a great potential and feasibility of being used in science classes in the student groups for which it designed

Author Biographies

Gláucia Amaral dos Santos, Universidade Federal do Pará

Professora da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará

Jesus Cardoso Brabo, Universidade Federal do Pará

Doutor em Ensino de Ciências pela Universidade de Burgos, 2011 (Espanha), professor associado do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará, docente e vice coordenador do Programa de Pós-Graduação em Docência em Ciências e Matemática da UFPA, Editor da Amazônia – Revista de Educação em Ciências e Matemáticas.

References

AUTOR, ANO. Produto didático objeto de avaliação (suprimido para efeito de anonimato). 2021.

BEBER, B; SILVA, E; BONFIGLIO, S. Metacognição como processo da aprendizagem. Revista Psicopedagogia, v. 31, n. 95, p. 144-151, 2014.

BRABO. J. C. Metacognição, ensino-aprendizagem e formação de professores de ciências. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 15, n. 29, p. 1-9, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB/DICEI, 2013.

COOK, E.; KENNEDY, E.; MCGUIRE, S. Y. Effect of teaching metacognitive learning strategies on performance in general chemistry courses. Journal of Chemical Education, v. 90, n. 8, p. 961-967, 2013.

DAHER, A. F. B; MACHADO, V. M. Ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: o que pensam os professores. Revista da SBEnBio, n. 9, 2016.

FARIAS, M. S. F.; MENDONÇA, A. P. Concepção de produtos educacionais para um mestrado profissional. Manaus: IFAM, 2019.

GEWEHR, D. Projetos de pesquisa e feiras de ciências como espaços de metacognição. 2019. 184 f. Tese (Doutorado em Ensino) – Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2019.

GONZÁLEZ, S.; ESCUDERO, C. En busca de la autonomía a través de las actividades de cognición y de metacognición en Ciencias. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n. 2, p. 310-330, 2007.

LOCATELLI, S. W. A metacognição e o ensino de ciências: um breve panorama. In: WENDER F.; ASSIS, M. P. (Org.). Ciências da natureza e formação de professores: entre desafios e perspectivas apresentados no CECIFOOP. Jundiaí: Paco, 2017. p. 17-27.

OECD. Education in Brazil: An International Perspective. Paris: OECD Publishing, 2021. DOI: https://doi.org/10.1787/60a667f7-en.

PORTILHO, E. M. L.; DREHER, S. A. S. Categorias metacognitivas como subsídio à prática pedagógica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 181-196, jan./mar. 2012.

ROCHA, C. N; NOVAES, A. M. P; AVELAR, K. E. S. Análise do desempenho da educação brasileira baseada nos indicadores oficiais PISA e IDEB. Lex Cult Revista do CCJF, v. 4, n. 3, p. 71-92, 2020. DOI: https://doi.org/10.30749/2594-8261.v4n3p71-92.

RODRIGUES, W. C.; VALE, C. A Base Nacional Comum Curricular como materialização da mercantilização da educação. In: BRITO, A.P.B.S.; VALE, C.; SOUSA, L. (Org.). Políticas públicas educacionais e a mercantilização da educação no Brasil. CRV, Curitiba, 2019. p. 25-36.

ROSA, C. T. W. Metacognição no ensino da física: da concepção à aplicação. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2014.

SANTANA, I. C. H; SILVEIRA, A. P. Ensino de ciências para a formação do pedagogo: concepções de alunos em formação. Acta Scientiae, v. 20, n. 5, 2018. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss5id4625.

Published

2022-12-28

Issue

Section

Experiences