SEXUAL EDUCATION AND EARLY YEARS PRIMARY EDUCATION

WHAT DO THE STUDIES SAY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/rcd.v15i36.10313

Keywords:

Educação Sexual, Sexualidade, Ensino Fundamental anos iniciais.

Abstract

The present article aims to present the research that deals with the theme "Sex Education and Sexuality in the Initial Years of Elementary School". To this end, a survey was conducted in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) of the Brazilian Institute of Information, Sciences and Technology - IBICT, with the descriptor "Sex Education" and, with this, we identified 1605 works. With the intention of refining the search, we added the descriptors: "Teacher Training" and "Elementary School", which resulted in 44 works, among which, only 10 were directly related to the study proposed here. We found with the survey that there is still much to be investigated and explored about the pedagogical practices that promote qualitative learning in the field of sex education in the early years of primary schools, being relevant the teacher training and guiding materials that provide security for the approach of the sexuality theme. We can infer that it will be through dialogue and with the dissemination of knowledge that the importance of sex education will be recognized. Besides, sex education always happens, even if one is not aware of it, or that denial occurs, for there is no way to delimit spaces for sexuality, since it is part of the human dimension.

Author Biographies

Irene Ferreira da Silva, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Possui graduação em Artes pela Universidade Metropolitana de Santos (2018) e graduação em PEDAGOGIA pela Universidade do Grande ABC (2009). Membro do grupo de estudos e pesquisas: Formação de profissionais da educação e práticas educativas da Universidade de São Caetano (USCS) / Atualmente é efetivo da Prefeitura Municipal de Santo André. Tem experiência na área de Educação. 

Maria de Fátima Ramos Andrade, Universidade Municipal de São Caetano do Sul Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo, Doutorado em Comunicação Semiótica pela PUC/SP e pós-doutorado em Políticas e Práticas da Educação Básica e Formação de Professores pela Fundação Carlos Chagas. Atua em cursos de graduação e pós-graduação em Educação. Desenvolve pesquisas sobre os seguintes temas: Desenvolvimento profissional da docência, Alfabetização, Educação infantil, Educação a distância, Linguagem audiovisual, cinema de animação (textos multimodais).

Ana Silvia Moço Aparício, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Possui graduação em Letras, mestrado e doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com estágio sanduíche em Didática de Língua Materna no LIDILEM (Laboratoire de Linguistique et Didactique des Langues Etrangères et Maternelle) de l`Université Stendhal Grenoble 3, na França, e pós-doutorado em Educação pela Fundação Carlos Chagas. Tem experiência docente em cursos de Pedagogia e Letras, nas áreas de Linguística Aplicada, Alfabetização, Ensino de Língua Portuguesa, Didática da Língua Materna. Também tem experiência em Educação a Distância, como tutora e autora de material didático. Atualmente é professora do Curso de Pedagogia e do Mestrado Profissional em Educação na Universidade Municipal de São Caetano do Sul (SP). É editora da Revista de Estudos Aplicados em Educação. Desenvolve pesquisas sobre os seguintes temas: formação de professores da Educação Básica, inovação no ensino de língua materna, didática de línguas, letramento e multiletramentos, desenho universal para aprendizagem. Faz parte da Rede de estudos e pesquisas sobre o desenvolvimento profissional docente (REDEP). É líder do Grupo de Pesquisa FORPREPE (Formação de Profissionais da Educação e Práticas Educativas).

Published

2023-03-10

Issue

Section

Artigos