ANALYSIS OF THE EDUCATIONAL POSSIBILITIES OF THE THEME OF BLACK WOMEN IN MATHEMATICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/rcd.v15i40.11065

Keywords:

Gender, Race, History of Mathematics, Diversity

Abstract

This article examines the experience of carrying out an educational presentation of scientific dissemination on the participation of black women throughout the history of mathematics, for high school students who visited the Campus of Caraguatatuba of the Federal Institute of São Paulo (IFSP), in May 29, 2023. Therefore, this work articulates research, teaching and extension, in an interdisciplinary way, with the aim of examining the pedagogical possibilities of the thematic axis of black women in mathematics. To support the investigation, a theoretical review was carried out on this subject, through the search for academic works on the subject, using, for this, the “Google Scholar” tool. A questionnaire, which was designed to ascertain the views of those present on the topics covered, was answered by 15 high school students who attended the presentation. The results of this research point to the importance of the concept of intersectionality that takes into account gender, race and class identities when investigating the trajectories of black women who are professionally dedicated to mathematics, as researchers and educators.

Author Biographies

Livia Jeniffer Faria da Silva, Instituto Federal de São Paulo (IFSP) - Campus Caraguatatuba

Estudante do curso de Licenciatura em Física no Instituto Federal de São Paulo, campus Caraguatatuba.

Ricardo Roberto Plaza Teixeira, Instituto Federal de São Paulo (IFSP) - Campus Caraguatatuba

Possui graduação em Bacharelado e Licenciatura em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1984), graduação em Licenciatura e Bacharelado em História pela Universidade de São Paulo (2000), mestrado em Física Nuclear pela Universidade de São Paulo (1988) e doutorado em Física Nuclear pela Universidade de São Paulo (1996). Atualmente é professor titular do campus de Caraguatatuba do Instituto Federal de São Paulo (IFSP). Em 2017 e 2018 foi coordenador do curso de Licenciatura em Física do IFSP-Caraguatatuba. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educação científica, história da ciência, ensino de física, interdisciplinaridade, divulgação da ciência, educação matemática, uso de vídeos, filmes e documentários na educação, alfabetização para a mídia.

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2023-12-06

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Artigos