CURRICULAR JUSTICE AND DEAF EDUCATION: POSSIBLE MEETING?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/rcd.v16i42.11480

Keywords:

Education of the deaf, Curricular justice, Educational policies

Abstract

This work discusses the challenges and possibilities in ensuring equal opportunities and curricular justice for deaf students. We begin our text by presenting an experience report of a school situation, involving a deaf student with a possible diagnosis of autism spectrum disorder. Next, we discuss the inclusion process, educational policies and pedagogical and curricular practices at the school aimed at deaf students. Finally, we seek to define the concept of curricular justice, as a possible horizon in deaf education. Our results point to the need to guarantee the linguistic rights of deaf students, as an essential condition for offering opportunities for participation, learning and curricular accessibility.

References

LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; LODI, Ana Cristina Balieiro. A Inclusão Escolar Bilingue de Alunos Surdos: princípios, breve histórico e perspectivas. In: LODI, Ana Cristina Balieiro; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Uma Escola, Duas Línguas: letramento em língua portuguesa e língua de sinais nas etapas iniciais de escolarização. Porto Alegre: Editora Mediação, 2009.

__________. A Inclusão Escolar Bilíngue de Alunos Surdos: princípios, breve histórico e perspectivas. In: LODI, Ana Claudia Balieiro; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Uma Escola, Duas Línguas: letramento em língua portuguesa e língua de sinais nas etapas iniciais de escolarização. Porto Alegre: Editora Mediação, 2010.

LIMA, Niédja Maria Ferreira de. Inclusão Escolar de Surdos: o dito e o feito. In. DORZIAT, Ana (org.). Estudos Surdos: diferentes olhares. Porto Alegre: Mediação, 2011.

PEREIRA, Gláucia Rezende Marra. A adequação do currículo para alunos surdos em escolas comuns de Goiás: entre o prescrito e o realizado. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, GO. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/3922/5/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20-%20Glaucia%20Resende%20Marra%20Pereira%20-%202014.pdf

Acesso em: 17 jul. 2023.

PONCE, Branca Jurema; LEITE, Carlinda. Em busca da justiça curricular: as possibilidades do currículo escolar na construção da justiça social. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 795 - 803 jul./set. 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/45229/29947 Acesso em: 17 jul. 2023.

RESENDE, Alice Almeida Chaves; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa. Mapeamento de Alunos Surdos Matriculados na Rede de Ensino Pública de um Município de Médio Porte do Estado de São Paulo: dissonâncias. Revista Brasileira de Educação Especial [on-line]. Vol. 19, n.3, pp.411-424, 2013.

RODRIGUES, Carlos Henrique. A Sala de Aula de Surdos como Espaço Inclusivo: pensando o outro da educação atual. In: ALMEIDA, Wolney Gomes (org.). Educação de Surdos: formação, estratégias e práticas docentes. Ilhéus, BA. Editus, 2015.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Currículo Escolar e Justiça Social: o cavalo de Tróia na educação. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVA, R. R. D. DA. Revisitando a noção de justiça curricular: problematizações ao processo de seleção dos conhecimentos escolares. Educação em Revista, v. 34, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/7kNPpLYWFwM9RmBRxrGGHVj/# Acesso em: 22 jan. 2024.

SOUZA, Adriana Alves Novais; SOUZA, Rita de Cácia Santos. Currículo, políticas de inclusão escolar e direitos linguísticos do aluno surdo: pontos e contrapontos. Anais do VI Seminário Nacional de Educação Especial/XVII Seminário Capixaba de Educação Inclusiva, v. 3 n. 3, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/snee/article/view/34285 Acesso em: 17 jul. 2023.

Published

2024-05-11